Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. E dopo la ploie, ducj in mascare!

............

A mi è simpri plasût il carnevâl, cuant che o jeri piçule. Tal gno paîs si faseve une sfilade bielissime e il nestri cjar al jere simpri il plui biei di ducj, o dut câs un dai miôr.
E a scuele nus fasevin fâ dissens e lavoruts e nus contavin des mascaris, chês tradizionâls.
La plui famose e jere Arlecchino, forsit par vie di ducj chei colôrs che al veve intor: al meteve ligrie, al plaseve a ducj i fruts. Arlecchino al ven di Bergamo, e al è un servidôr un pôc imbroion. Dopo al è Balanzone, un dotôr bolognês plen di presunzion; Pantalone e Colombina, un marcjadant e une servidore, ducj i doi di Vignesie, e Pulcinella, un altri servidôr, nome napoletan, e ancje altris, plui o mancul famôs. Ma nancje un furlan. Cuissà parcè. Nol sarès tant dificil fâ une mascare furlane. Anzit: nol sarès stât tant dificil se Pulcinella no nus ves freâts i colôrs. Al è clâr che une mascare furlane e varès di jessi blancje e nere, ma al è clâr ancje che no si pues fâ une mascare furlane che si puedi sconfondi cuntune napoletane!
Ma pazience. Cjatarìn un altri colôr. Il blu, par esempli: chel de nestre bandiere.
Naturalmentri la mascare furlane no varès di jessi chê di un servidôr, parcè che il furlan al è masse braurôs par stâ sot dai pîts di cualchidun altri, ma nancje un paron o un dotôr, parcè che al è masse bon par meti i pîts parsore di chei altris. Al podarès jessi un contadin, par esempli. E vistîsi di blu parcè che chel al è il colôr de ploie, che pai contadins e je simpri une buine robe. Sglavinut, al podarès clamâsi.
A proposit di ploie. La sfilade dai cjars di Sedean e je simpri stade une vore biele, e je vere, ma e je simpri stade ancje une vore rimandade par vie dal brut timp, tant che ancje la ARPA regjonâl e samee che le dopràs come strument di prevision: la dì che e jere programade la sfilade, i meteorolics a metevin ploie. Percentuâl di sigurece de prevision: 100%. La sfilade e vignive fissade une domenie di carnevâl, e vignive rimandade intune domenie di cuaresime, e e podeve rivâ scuasit a Pentecostis (une volte mi pâr di vê viodût une sfilade tor la dì dai Sants).
I contadins, cuant che al vignive un periodi di sut, a domandavin al comun di organizâ une sfilade di carnevâl.
Forsit, duncje, cualchidun al à bielzà inventât une mascare furlane. Forsit Sglavinut al esist.
Al sta dome spietant une domenie cence ploie par jessî fûr e fâsi viodi.
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +