Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Avostanis 2010: nuie di masse e tant di plui

............

Se al è un puest in Friûl dulà che la culture e je a fevele libare, dulà che si puedin viodi il miôr di poesie, art, sience e filosofie declinadis in marilenghe, chest al è il curtîl dai Colonos. Ancje chest an Avostanis, la rassegne d’Istât dal agriturisim di Vilecjace, e à riclamât nons di alt nivel dal panorame culturâl e artistic internazionâl. Dut cun pôcs bêcs e tant cerviel. Sì, parcè che i Colonos no son un «event» che si sglonfe e magari al tire dongje int une volte sole intun grant scjas di atenzion mediatiche, ma daspò nol lasse nuie di sé. A son un progjet: clâr tes ideis, definît tai siei cunfins, ambiziôs tai siei intindiments, che a son chei di meti dongje i ferments plui gnûfs de culture furlane, miôr se fate par furlan, cun tocs de plui evolude critiche filosofiche e sociâl sui timps che o vivìn. Il dut cuinçât cun spetacui e mostris, instalazions e musiche. Art totâl, le varessin clamade i futuriscj: ma no je dome art, al è un resonament globâl sul mont di vuê. Une societât dulà che fevelâ di «nuie di masse» (chest al jere il titul de rassegne di chest an) al è za fâ une forme di resistence viers dal pinsîr dominant, lant viers une dimension di «resistence umane» ai detams de globalizazion e dal consumisim.
Nuie di masse_ «Nuie di masse» inte societât di vuê al è un principi rivoluzionari, parcè che – tant che al à spiegât Philippe Daverio, il critic d’art e polemist che al condûs la trasmission «Passepartout» su Rai 3 – il sisteme dal cumierç mondiâl al è fondât sul stràs. Pacs e pacuts par imbalâ ogni robe – machinis di rotamâ ogni trê agns par fâ cressi il Prodot Interni Lort: cheste e je la realtât che si cjatìn devant e che dut câs la riflession filosofiche di grancj pensadôrs tant che Serge Latouche e smire a cambiâ in profonditât.
La cuistion dal mudament antropologjic e je une vore impuartante te economie de manifestazion: in cheste edizion e je stade frontade in plui ocasions. Il prin incuintri che le à tamesade al è stât «Un cataclismi antropologjic» cun Gigi Dall’Aglio e Francesco Geremia, fondât sul valôr di une profezie comun che e je stade puartade indevant di doi grancj furlans dal passât, Pasolini e David Maria Turoldo. Ducj i doi a fasevin atenzion massime al destin dai ultims e la lôr riflession e faseve viodi za tai agns ‘60 la grande contradizion jenfri ricjece di sachete e puaretât dal spirt. Simpri di contrast fra la miserie di îr e il benstâ di cumò al à fevelât Gian Paolo Gri inte sô riflession «La cjoche dal pan»: ven a stâi la pierdite di sens che la societât furlane e à vût daspò che il nivel di vite al è cressût dibot. La int daspò dal boom economic e soredut dal taramot e à dispierdût secui di cussience identitarie, di savê stâ al mont, di rapuart armonic cu la nature. E dut chest al è piês di une cjoche triste; parcè che di une cjoche di vin si torne di cà, de cjoche dal pan no si vuarìs.
La crisi de culture_ A mancul che une crisi penze tant che chê che o stin vivint no nus fasi tornâ savis. «La prime conseguence de crisi a son i tais barbars ae culture – nus spieghe il diretôr artistic Federico Rossi – che a metaran in zenoli un grum di realtâts di chest setôr». Une situazion che ancjemò no tocje i Colonos «parcè che o vin sponsors che ancjemò nus judin a crodi tal avignî ancje cun finanziaments publics ridots a mieçs. E la int chest an e je cressude invezit di calâ, tant che magari cussì no al è sucedût inaltrò». Il vêr probleme no son i bêçs ma lis ideis e l’afiet dal public: «viers dal 2000 – si vise Federico – o vin vût cualchi anade dulà che il preseament de int e la cualitât des propuestis si jerin un pôc sbassâts. Chê e je stade la nestre piçule crisi. Ma il nestri public d’in chê volte al è plen di atenzion e amôr pes nestris iniziativis». Iniziativis che, metint dongje Ida Vallerugo e Sergio Cecotti, Daverio e Gri cui plui impuartants artiscj furlans (Teatro Incerto , Stefano Montello, Ermes Ghirardini, Giovanni Maier) a continuin a jessi la scune des ideis plui gnovis di chel Friûl che al vûl cressi inte sô cussience critiche.
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +