Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Blave Ogm in Friûl

............

«O vês di distruzi subit il cjamp dulà che a son stadis semenadis ilegalmentri plantis di blave Ogm». E je stade cheste la richieste che ae fin di Lui e à fat ae Procure de Republiche di Pordenon e al ministeri de Justizie la Coldiretti dutun cun WWF, Greenpeace, Slow Food e altris associazions ambietalistis, dilunc une manifestazion devant de Prefeture di Pordenon.
Dut al nas dal fat che aromai si è sigûrs che in Friûl chest an si sein pastanadis gjambis di blave Ogm e che, no cate che la robe e sei stade segnalade cuntun espost ae Procure, il sorc transgjenic in chê dade al jere ancjemò in pins. Stant che e je daûr a florî, «il pericul di contaminazion di altris colturis no Ogm e je aromai une realtât» a àn dit i dimostrants.
Il biel al è che in Italie par leç no si pues coltivâ blave ogm e lis trasgressions a son punidis cu la preson dai 6 mês ai 3 agns o la multe fintremai a 50 mil euros.
Il cûr de balfuerie al è tal Pordenonês par vie che alì a son i ferbints dai Ogm (Futuragra in prime linie) che bielzà chest primevere a vevin dit che a varessin semenade blave transgjeniche. Po dut cidin fintremai ai 23 di Jugn stât, cuant che al diretôr dal Ersa i rive une buste anonime cuntun pocjis di fueis di sorc vert e une mape dulà che si diseve che chê blave e jere Ogm e si mostrave dulà che e jere logade, intun cjamp di Fane. La Ersa e à fatis lis analisis e pardabon chês fueis a jerin Ogm. Cussì l’assessôr ae Agricolture Claudio Violino, tal indoman, al à presentât un espost ae Procure.
Lis sociis che a àn manifestât, però, a àn criticât il Procuradôr di Pordenon, par vie che dome «secuestrâ il cjamp nol compuarte evitâ il sparniçament de semence e duncje no si protezin avonde chês altris colturis». Lis analisis di Greenpeace a àn confermât ta chel cjamp blave Ogm e un altri cjamp lu àn cjatât a Vivâr.
Il president dal Venit, Luca Zaia, e chel dal Friûl – Vignesie Julie, Renzo Tondo, si ben cun ferbince difarent a àn dit che la leç si à di rispietâle. Stesse posizion dal ministri de Agricolture, Giancarlo Galan, che però al à domandât ae Conference Stât-Regjons di «prontâ liniis vuide pe coesistence des colturis e di rivâ ae aprovazion dai protocoi di sperimentazion sui Ogm. O crôt che – al à concludût il ministri  – no si puedi fermâ la ricercje».
Antonella Lanfrit

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +