Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. Sitcom furlane sul ôr de autostrade

............

Il microcosmi al zire ator ator di un autogrill. Lis situazions esasperadis a nassin di un malintindiment, che po si regole. Sîs personaçs cu lis lôr ambizions e preocupazions: Jacum, Gjise, Jessica, Milio, Fede e Katia. E po la marilenghe. Se o vessin di judicâ il gnûf prodot televisîf par furlan, jessût di mame Rai, no si savarès di dulà tacâ. Metìnle cussì: “Autogrill, une real-com furlane” – in onde su la tierce rêt Rai regjonâl, la domenie aes 10.15 – e je une robe gnove.
In prin, sul format: e je la prime Sit-com. La idee e je stade propit de regjiste Rai, Claudia Brugnetta (su sogjet di Paolo Patui) che e à pensât di fâ alc di diviers dal solit. Pal moment a trasmetin lis replichis de prime serie. Si tornin a proponi lis sîs pontadis di vincj minûts ognidune, za ladis in onde di Mai a Jugn di chest an. Plui un making of – vêr ghiribiç dal “daûr lis cuintis”, prontât tal cors de lavorazion – presentât di Dj Tubet e di Gigi Maieron, artiscj di ponte de gnove musiche furlane e guest stars in doi episodis. La prime pontade e ancje il “speciâl” si puedin viodi ancje su youtube, rispetivementri a tocs di doi e di cuatri uploads.
La cjosse, de bande de pachidermiche aziende di Stât, pardabon e maravee. Daspò agns di documentaris monotematics, di Gioias Melonis ator pal mont a cirî emigrants e lidrîs, di Pimpas e di Berto Lôfs dopleâts… biade la ore, alc che si gjolt. Cence stricecûr.
La sit-com e je stade zirade tun autogrill vêr, dongje Udin. La trame e je intiessude, ma batudis e recitazions a son ancje improvisadis. Si trate di une lavorazion fûr standard che, se e je cemût che i interessâts a declarin, e svicinarès il prodot finâl plui al format american, che a chel talian.
Inovatîf l’ûs des machinis di prese. “I ponts di viste a son doi. Di une bande o vin lis telecjamaris fissis, chês di servizi dal autogrill, e a chês si zonte une sogjetive. Il proprietari che al zire, al controle dut ce che al sucêt e al devente lui stes un voli pal spetatôr. Di fat, al interagjìs cun chês altris telecjamaris, tant che denant a un totem mediâl”, e spieghe la regjiste Claudia Brugnetta. Doi stîi diviers, doi ponts di viste che si messedin, intun armoniôs zûc di distacs. Ben organizâts e fluents.
Un unic dubi al reste. Saraie une butade e vonde, o li de television di Stât sono intenzionâts a produsi une seconde serie? Sperìn te seconde. Fasint buine la pussibilitât che, in efiets, la volontât e sedi. E che a sedin ancje i bêçs. Dome che o savìn cemût che a van lis robis in Rai. Dispès i contrats e lis convenzions che a stan daûr a riscjin di deventâ plui sit-com dai stes programs inviâts in marilenghe.
Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +