Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Di Cjistiel a Varsavie, cun lidrîs in Friûl

............

Il furlan un pôc lu capìs, ancje se i dûl di no vêlu sintût fevelâ di zovin, e al presee un grum il sens di identitât che a àn ancjemò i furlans. Un valôr impuartanton massime in cheste ete globâl. Lu dîs a clâr Krzysztof Zanussi, inteletuâl european nassût a Versavie tal 1939, regjist, produtôr, senegjatôr, autôr di cines di grant impegn morâl e di elegance formâl, cognossûts in dut il mont e che i àn valût cetancj premis e ricognossiments internazionâi (tant che «Di un paîs lontan», pelicule su la vite di Karol Wojtyla, e «L’an dal soreli cuiet», che e à vinçût il Leon di aur ae Mostre dal cine di Vignesie).
A Udin, ai 17 di Mai, par presentâ il so libri «Timp di murî. Ricuarts, riflessions, storiis» – un diari che al è lezion di vite, di cine, conte di fede, oltri che fotografie di une ete interie e dai siei cambiaments -, dât fûr de cjase editore Spirali, Zanussi al ricuarde «cun tenarece» lis sôs origjinis furlanis. «Tal Votcent – al dîs, vint iniment chel che i contavin il pari e il nono -, tal timp de costruzion des feroviis, un gno von, des bandis di Pordenon, forsi di Cjistiel, cence jessi dai confins dal ream dai Asburgs, al fasè sù la ferovie di Vignesie a Viene e po fin a Leopoli. Tant che i miei vons, ancje jo, tal cjamp de culture, o cîr di fâ colegaments, di meti jù puints».
Zanussi al confide che la memorie dai vons «e je simpri vive». Ancje in gracie dai incuintris che al fâs. «Viazant par presentâ i miei cines, in cetancj Paîs, massime Canadà, Australie e Argjentine, o soi stât ricevût cun calôr no dome dai emigrâts polacs, ma ancje di chei furlans. O sint di apartignî a ducj i doi i popui». In «Timp di murî», Zanussi al scrîf di invidiâ cui che al cognòs ben la sô gjenealogjie. «Si sintìn plui sigûrs se o savìn cui che o sin – al sclarìs a vôs -, se o cognòs la mê identitât no ai pôre di chei altris, anzit, mi vierç a chei altris. Jo no ai pôre di cui che al à une identitât fuarte, o ai un pocje di pôre des personis confusionadis, pierdudis, dai cosmopolitis superficiâi».
Une idee de tiere di origjine il cineast polac le à (di un pôc di timp incà al ten i contats cu la famee Zanussi, chê che e à fondât la innomenade aziende di eletrodomestics, lontane parintât dal regjist polac), massime dai furlans: »Lavoradôrs, organizâts e inventîfs», al dîs.
Prime di saludâsi, Zanussi mi fevele di un fat che pôcs a cognossin. Dilunc des ripresis in Polonie dal cine su pape Zuan Pauli II, fat in cooperazion cu la Italie, lis comparsis, pe plui part contadins di mont, a ufririn la paie di une zornade di lavôr pai taramotâts dal Friûl. «Al fo un grum comovent – al ricuarde Zanussi -. Lis comparsis, 3 mil sù par jù, a rivavin di cetantis parochiis de mont. A jerin zornadis fredis e cu la nêf. Nus diserin che no volevin vendi la lôr soference. Lôr a jerin li pal Pape e, te Polonie comuniste, cheste e jere une sielte di oposizion. I bêçs a forin dâts ae Crôs rosse taliane, par cuistâ tendis e altris materiâi pai taramotâts furlans. No si saveve masse di chê tragjedie, ma l’impuartant al jere dâ alc a cui che al veve dibisugne».
ERIKA ADAMI

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +