Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – IL FRIÛL TAL ETERE. Olimpiadis cence pignate

............

Cuant che a rivin lis Olimpiadis – e ancjemò di plui chês invernâls – al scate simpri l’orgoi de patrie, un orgoi che al cjape dentri furlans e furlans tal forest. Ancje par un come me, che al viôt i sports, ducj i sports, cul binocul, al rive il moment di plantâ la bandiere de acuile su la terace. Ma ancjemò une volte, ce imprese podê stâ daûr ai nestri campions pe television! Viodi lis falcadis dal trepolan Giorgio Di Centa e de tarvisiane Silvia Rupil, lis marculis dal cirubit Alessandro Pittin, lis zirevoltis de biondissime Boccaccin e je fature: nancje che o coressin cun lôr! E pensâ che o vin mandât a Vancouver ancje il pot pourrì dai nestris microfons furlans, val a dî i coments tecnics di Luciano Zanier di Cjamparòs pe Rai (cressût a pan e Gioia Meloni, su Rai3 Fvg, par tantis domeniis di cetancj agns fa) e di Gabriella Paruzzi di Fusinis par Sky.
Dut câs, ju vin gjoldûts masse pôc par vie che no vevin la pignate (cemût che mê none e clame la parabule) sul cuviert, o il digjitâl.
Par fortune, o sin rivâts adore di parâ par Alessandro Pittin e par un moment o vin sumiât e tornât a vivi i sflandôrs dai Di Centa, cuant che in Cjargne si sunavin lis cjampanis a fieste par un podi: lui sì che al jere “in clâr”, no coventave la pignate. Altri il câs de stafete di schi di font maschîl e il snowboard: par lôr al coventave il benedet argagn! Mi soi organizât cun internet e mi soi colegât a une web tv prime austriache e po polache, par vie che la prime e lave a scats. Il gno personal Luciano Zanier al fevelave muc e no capivi un boro, ma almancul o viodevi la gare.
Vecje polemiche, chê dal servizi public che nol seguìs i sports minôrs. Polemiche che e ven sburtade soredut de int des monts. La Rai, di simpri e à dât impuartance dome ae dissese e al slalom, che a son chei plui popolârs. Dacuardi: nol jere Torin, no si zuiave in cjase, e il cambi di orari nol judave a tignî vierts i voi. Une altre rivoluzion: cu la pignate e il digjitâl, cheste volte si son trasformadis in palanchis ancje chestis piçulis specialitâts, che a tornin in naftaline subit dopo des Olimpiadis, come che a esistessin une volte ogni cuatri agns e vonde. Par viodi dut, bisugne comprâ il pachetut “sport”. E stant che in mont il digjitâl terestri ancjemò nol rive, la uniche soluzion e je la parabule.
Piçule postile: il 2010 al sarès l’an dal switch off pal Friûl – VJ, ven a stâi dal distudâsi complet dal segnâl analogjic, par passâ une volte par simpri al digjitâl terestri. Al sarès, apont. E probabilmentri nol sarà. I bêçs stanziâts de Regjon par judâ lis emitents a fâ il salt a son stâts spostâts par frontâ la crisi economiche e lis nestris emitents no son tecnologjichementri prontis. E cor vôs di un rinvii. Sperìn che lis prossimis olimpiadis no ledin a Van – couver.
JAN TOTI

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +