Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

2022: An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture

Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”
Pescje a Grau

Par une economie blu simpri plui sostignibile

Lis Nazions Unidis a àn declarât il 2022 “An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture” (Iyafa 2022), rimetint ae Fao il coordenament des ativitâts di sensibilizazion sul teme.
◆ Il pes, i moluscs, i crustacis e lis alighis a son part ad implen des dietis, des ereditâts culturâls e des tradizions culinariis di une vore di personis in ogni bande dal mont (intal nestri câs, de diete mediteranie). I pescjadôrs artesanâi e i pissicultôrs a produsin la grande part di cheste mangjative, e il Iyafa 2022 al è une oportunitât par rimarcâ la impuartance dai piçui pescjadôrs artesanâi e de acuiculture intai nestris sistemis alimentârs (che, aromai, e rapresente il 46% de produzion totâl e il 52% dal pes destinât al consum uman), intai mieçs di sostent, inte culture e intal ambient. I pescjadôrs artesanâi, i pissicultôrs e i lavoradôrs dal setôr a àn un potenziâl grandonon inte promozion di un cambiament intal “cemût”, intal “cui” e “par cui” che il pes e i prodots itics a son prodots, lavorâts e distribuîts, cun efiets positîfs su dut il sisteme alimentâr globâl.

Il rapuart de Fao
Stant al rapuart de Fao sul “Stât de pescje e de acuiculture mondiâl” dal 2020, intal 2017 il consum di pes al à rapresentât il 17% de assunzion di proteinis animâls de popolazion mondiâl e il 7% di dutis lis proteinis consumadis. Il pes al à furnît a plui di 3,3 miliarts di personis il 20% dal lôr apuart medi pro capite di proteinis animâls. Cun di plui, il 34,2% dai stocks itics al ven pescjât a nivei no sostignibii di un pont di viste biologjic. Cheste percentuâl e je masse alte e no je daûr a miorâ. La pescje mancul sostignibile si regjistre intal nestri Mediterani e intal Mâr Neri (62,5% di stocks soresfrutâts).
◆ Il consum globâl di pes al è cressût a un tas medi anuâl dal 3,1%, dal 1961 al 2017. Un tas cuasi dopli a pet de cressite anuâl de popolazion mondiâl (1,6%) intal stes periodi, e plui alt di chel di ducj chei altris aliments animâi proteics, che al è cressût dal 2,1% ad an. Il consum pro capite di pes alimentâr al è cressût di 9,0 kg intal 1961, a 20,5 kg intal 2018, di cirche l’1,5% ad an.
Intal 2018, la produzion itiche mondiâl de acuiculture e je rivade a 82,1 milions di toneladis, 32,4 milions di toneladis di alighis e 26.000 toneladis di capis e perlis ornamentâls, puartant il totâl a un massim storic di 114,5 milions di toneladis. La Italie e je il decim Paîs tal mont pe produzion di moluscs bivalvis arlevâts. La acuiculture e larà indevant a jessi la fuarce che e sburte la cressite de produzion itiche mondiâl, slargjant une tindince vecje di decenis. Si previôt che la produzion de acuiculture e rivarà ai 109 milions di toneladis intal 2030, cuntun aument dal 32% a pet dal 2018.
◆ Intal setôr de pescje e de acuiculture, si stime che, ogni an, il 35% de racuelte globâl al ledi pierdût o straçât. Si calcole, infin, che la pescje su piçule scjale e furnissi il 90% de ocupazion intal setôr de pescje maritime.
◆ L’obietîf de Iyafa 2022 al è chel di sensibilizâ i consumadôrs e i operadôrs sul rûl dai piçui pescjadôrs artesanâi e de acuiculture, rinfuarçant la interazion fra sience e politiche, incoragjant i invistidôrs a agjî e a costruî gnovis colaborazions e a consolidâ chês esistentis. ❚

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +