Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A Lauc la bioapiculture “Pure”, di non e di fat

Marta Vezzi
Luca Nodale e Orietta Gressani (foto) a son i titulârs de Aziende Agricule Bioapicoltura Pura”
“O vin cjapât dôs voltis il prin premi tant che miôr mîl di tei di Italie…”

Luca Nodale e Orietta Gressani a son i titulârs de Aziende Agricule “Bioapicoltura Pura”. Dut al è scomençât un pôcs di agns indaûr: “il gno om – e dîs Orietta – al à tacât chest lavôr che a son cirche 12 agns. Lui al faseve il camionist e par passion si jere svicinât al mont des âfs. Une dì al à decidût di cambiâ vite e duncje al à lassât il lavôr e al à tacât cu lis âfs. Un pôc par volte, ben planc, fin a rivâ a vuê che o vin 300 bôçs operatîfs.
◆ O vivìn cu la nestre famee (o vin doi fîs) in localitât Pure a Davai di Lauc, un puest fûr dal paîs, isolât. Un pâr di agns fa o vin aderît a un progjet P.S.R. (Program di Svilup Rurâl): jo e il gno om o vin costituide une societât, o vin metût sù un laboratori pe dismiladure e o vin ristruturât un stabil dongje cjase nestre, tacant a lavorâ insiemi.
◆ Il nestri prodot, la mîl, al è biologjic e chest al è dal sigûr plui dificil, costôs e riscjôs. Riscjôs par vie che tratâ lis âfs in biologjic in chest moment storic, indulà che l’incuinament al è devastant pe nature, al è cetant plui impegnatîf.”
◆ Ma a son stagjons e stagjons: “chê passade – e va indevant Orietta – e je stade dramatiche, tal sens che la mîl che nô o produsìn di plui dal pont di viste de cuantitât – la prime racuelte – e je saltade par vie che lis glaçadis dal mês di Avrîl a àn comprometût dut. Nancje la stagjon dopo no je lade masse ben, anzit! O vin fat juste alc di tei.
◆ Se la stagjon e va ben, o vin diviersis varietâts di mîl: agace, tei, milflôrs, ogni tant la melade di bosc, cjastinâr, raut e milflôrs di alte mont (o lin in malghe Vinadie). E po dopo, chei altris prodots des âfs: pape reâl e polin.”
◆ Ogni an, la Aziende e partecipe cui siei prodots a concors nazionâi par sondâ lis cualitâts, e in cont di chest Orietta e conte cun sodisfazion: “o vin cjapât dôs voltis il prin premi tant che miôr mîl di tei di Italie. La nestre mîl e je un prodot un grum preseât e di un ciert nivel.”
◆ I prodots si cjatin intal spaç in localitât Pure, e ancje intes buteghis de Cjargne e in cualchidune de Basse.
◆ “Chest an – e va indenant Orietta – no vin podût furnî ducj i negozis propit par vie che e mancjave la mîl (une sielte che nus à segnât a nivel economic, e no pôc!), però o ai vude la sodisfazion che tancj clients – no cjatant tal negozi il prodot – a son vignûts achì di cjase.”
◆ E in cont des dificoltâts de gjestion di une aziende in mont, Orietta e dîs: “A son dutis chês di chei altris che a àn come nô cheste ativitât. I problemis plui grancj che o vin nô apicultôrs a son leâts ae politiche. Nô no vin un jutori: se la anade e va mâl, no vin une forme di contribût o di ricognossiment economic di nissun gjenar che nus tuteli. Di bande de Regjon, al volarès un jutori che al cjapàs dentri ancje il nestri mont: cuntune anade tant che chê passade, une aziende come la nestre e riscje di sierâ… In trê agns e je za la seconde che e va mâl… Par me, a nivel regjonâl a varessin di ativâsi di plui, dant un contribût par ogni bôç, come che si fâs in altris Stâts! E sarès une bocjade di ossigjen. Par mantignî la mê famee, o ai un lavôr di un pocjis di oris par setemane: e par fortune che lu ai, parcè che tes anadis come chestis no son jentradis! L’an passât o sin partîts cun 90 bôçs di mancul, tamesâts de murie.”
La fevelade cun Orietta e finìs cu la sperance che “chest an al sedi miôr e che ti puedi invidâ a cerçâ lis varietâts di mîl che o fasìn intal nestri laboratori biologjic”.
Se e je vere che lis âfs a son un element impuartant pe salût e pe vite de nestre tiere, i sorestants a varessin di cjalâ cuntun voli di rivuart chestis ativitâts. Vivi la mont al è ancje chest. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +