Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A torzeon pal “Cryptofriûl” di Raffaele Serafini

Walter Tomada
Raffaele Serafini, a çampe te foto

Cuarte vitorie al Premi San Simon di Codroip: un primât intes 42 edizions dal concors
Altri che “ditature sanitarie”! In Friûl e je aromai une “ditature leterarie”. E je chê di Raffaele Serafini, il scritôr che al à vinçût la edizion numar 42 dal Premi San Simon di Codroip deventant l’autôr che par plui voltis al è stât ricognossût tant che il miôr di chenti a scrivi in marilenghe. Pardabon un primât. Il piçul Oscar de leterature furlane al è finît intes sôs mans pe cuarte volte, in gracie di une racuelte di contis clamade “Cryptofriûl”, stimade de jurie – vuidade di Gabriele Zanello – tant che la plui valide des oparis presentadis al concors pe narative inte nestre lenghe. La sô afermazion e ven daûr di altris trê vitoriis otignudis cun “Soreli jevât a mont” (2015), “Contis sot spirt” (2017) e “Bisest” (2019), dopo de segnalazion che tal 2014 i jere tocjade cun “Contis di famee”.
◆ Cheste volte la atenzion di Serafini si ponte sul Nûfcent furlan; une schirie di contis nus mene ator pal Friûl a scuvierzi personaçs e vicendis che nissun si spietarès. E intant che si lei, inmagâts de “verve” narative dal autôr, si viaze vie pai agns dal Fassio, e po intal Friûl deventât “Kosakenland”; si fevele di problemis cence soluzion tant che il pericul des aluvions o lis servitûts militârs, o di int partide di chenti par lâ ator pal mont (Luigi Del Bianco) o passade di chi intant che e zirave il mont (Ernest Hemingway).
◆ In sumis, un libri dut di lei. Inte cerimonie di premiazion, come diretôr de “Patrie” o ai podût intervistâ Raffaele par capî miôr a ce pont che al è rivât il so percors naratîf, che al va simpri metût dongje – al è ben visâsal – ae sô ativitât di animadôr culturâl che, ator de ativitât dal blog “Contecurte”, al à permetût a tancj di metisi ae prove cu la scriture par furlan e di confrontâsi cun altris come lôr. Tant che si pues dî che cui che al scrîf in marilenghe vuê nol pues no fâ i conts cu la “Ostarie leterarie” di Contecurte e cul so “Ustîr”.
__
Al è un libri che al è avonde diferent di chei di prin. Ce isal cambiât te tô personalitât e tal to mût di scrivi?
I agns che o vin passâts nus àn cambiâts ducj. E ancje jo o sint che alc al è mudât. Par chest o ai sintût fuarte la bisugne di voltâmi indaûr e di  cirî te storie resinte de nestre tiere alc di biel, strani, maraveôs che al podès jessi biel contâ e che al podès stiçâ l’interès di cui che al volarà lei.
__
Parcè chest titul “Cryptofriûl”? Ce isal di platât ? Di tornâ a scuvierzi?
A son cetantis lis  robis de nestre culture e de nestre storie ancje resinte che a laressin fissadis inte memorie prin che a disparissin par simpri. Baste rindisi cont che no dut ce che o vin bisugne di cirî si rive a cjatâlu su Google, che nus somee il miôr amì e il nestri plui bon conseîr ma che nol sa dut, soredut ce che nus tocje plui di dongje. Invezit di fracâ un tast dal pc, se si à voie di savê ce che o vin daûr di nô, o varessin di scoltâ i nestris vons e lâ a tamesâ interiis bibliotechis di cognossince che a stan, par esempli, intai Strolics.
__
Inte tô opare tu âs recuperât, par screâ ogni conte, ancje bocons di poesiis di autôrs furlans dismenteâts o no valorizâts, di Pieri Corvat a Riccardo Castellani, di Nadia Pauluzzo a Giovanni Lorenzoni. Parcè cheste sielte?
Jessint il gno libri une escursion a torzeon pal Nûfcent furlan, o ai volût zontâ al inizi des contis cualchi viers che al è stât scrit propit intal stes an che si davuelzin lis vicendis che si lein. E o ai scuviert autôrs pardabon di nivel, che si adatavin al gno dissen e che magari ognidun che al lei il libri po dopo al pues lâ a aprofondî par sô cont.
__
Come che si pues lâ a cirî se a son vêrs o part de liende i animâi straordenaris che tu rapresentis intes “zooschedis” che ogni conte e puarte cun se. Cuale di chestis bestiis ti ise plasude di plui e cuale invezit ti fasie plui pôre?
La acuile e varès di jessi, ancje par resons simbolichis, la bestie che o ai plui tal cûr. Ma mi à colpît une vore la esistence di un bateri, la Modonarie, che al è fat come i furlans: al à resistût par secui ancje intes cundizions plui dificilis, ma inte modernitât i cjamps eletrics lu àn metût in crisi. Dut câs al è un esempli di creature de nature che e je in sintonie plene cul nestri “mâl dal modon”…
__
Ma secont te, sino ancjemò bogns vuê di “decifrâ” chest Friûl criptât? Sino bogns di sintonizâsi su lis frecuencis de “maravee” che tu nus mostris in chest libri?
La sperance e je chê di impiâ un lusôr suntun toc dal secul passât che forsit al è masse lontan par che sal visìn, e masse dongje par deventâ storie. Ma al è il pericul che, se nissun nol ferme su la cjarte chês storiis e chês peraulis che a àn marcât il passaç, la transizion, dal Friûl che al misurave il timp cu lis stagjons a chel di vuê, de modernitât, ae fin chest toc de nestre storie al ledi pardabon pierdût. Sino bogns di rivâ a capî che dismenteâ al è un mâl? No lu sai, par me al è cussì: stant che la scriture par furlan no je une strade par deventâ siôrs, par me e nas prin di dut di une motivazion che o ai dentri di me, che e je il plasê di contâ. Ma par contâ bisugne ancje jessi crodibii e il lavôr di studi e di preparazion al è fondamentâl par dâ interès e valôr a ce che tu contis. Il rest, a son domandis masse dificilis par cjatâ une rispueste. ❚
…………………………………………………………………………………………….
LA MOTIVAZION DE JURIE
La fuarce narative di Serafini e je descrite inte motivazion lete al moment de premiazion di “Cryptofriûl”: “La opare e propon un viaç a plui dimensions dentri dal misteri «di ce che al è râr, dismenteât, discognossût e di rimarcâ». Prin di dut un viaç dentri di vicendis scognossudis dal Friûl dal Nûfcent, li che events e personaçs storics si messedin cu la fantasie e cu la invenzion. Po un viaç gjeografic intai cjantons plui tipics e misteriôs dai ambients furlans, ma cun riferiments ancje a monts une vore lontans. Un viaç fintremai zoologjic, che al jemple di maravee denant di animâi stranis, rârs o aromai discomparîts, tant che se si fos denant des vetrinis di une Wunderkammer. E, tal ultin, un viaç ancje leterari, in gracie des poesiis che a vierzin ognidune des sîs contis proponudis tal scrit. Di dute cheste architeture, paronade cun sigurece e in mût rigorôs, a saltin fûr protagoniscj piturâts une vore ben ancje te lôr psicologjie e massime te lôr umanitât. I riferiments storics a son precîs e justificâts cun braùre e esatece tes sezions intituladis “Vêr al è”. La lenghe, rampide e sauride, e je doprade cun proprietât in ducj i diviers regjistris linguistics. Un lavôr che al cjape, parcè che al môf di un continui la curiositât dal letôr e il so plasê di cognossi”. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +