Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I capûs di Culine, il tesaur di une comunitât che e scombat

Marta Vezzi

Culine, une des cuatri frazions di For Davotri, a 1250 metris sul nivel dal mâr, e je deventade famose pai siei capûs, graciis ancje ae fieste dai “cavoli nostri” che si fâs dal 2018 incà (l’an passât e je saltade pal virus) la prime domenie di Otubar. E je la ocasion par gustâ intai chioscs il capûs intes diviersis pitancis de nestre cusine cjargnele (mignestron, ma ancje “cueste e cjapût cu la sopo”, “crauts cu la sopo di spongjo e friços”, “salato di cjapût cu las friços”, e v.i.). La idee de fieste e je nassude tal 2018 di Gino Caneva e Stefano Cantone e a son stâts cjapâts dentri tal progjet i ripârs Marinelli e Lambertenghi, il ristorant Staipo da Canobio, Malghe Morarêt, la Associazion Turistiche “Pro Forni Avoltri”, il Consorzi Privât di Culine e i volontaris dal paîs.
◆ Par ce che al tocje la semence “no si sa la dato preciso di cuant che a rimonto” e dîs inte sô variante in “o” Ines Caneva, segretarie dal Consorzi Privât di Culine – Comunion familiâr montane .“Si sa che e je une semence un grum vecje. Ogni famee a Culine e veve i siei capûs che a vignivin di une uniche sorte di semence. E se par câs un an no vignive une buine semence, si leve di imprest: e jere une specie di mutui socors! Tai ultins agns, cui cambiaments vignûts dal dispopolament, de maniere di vivi, simpri mancul int e coltivave la tiere. La semence, chê origjinâl, e je restade dome in gracie de famee di Ciro e Margherita Toch, e cumò ancje dai lôr fîs che a àn metût sù la aziende agricule. Chest al à permetût di mantignî lis cualitâts e lis carateristichis dai capûs, che a son il savôr, la consistence e la rese. Stant che al è un prodot unic, une part des semençutis e je stade depositade te bancje des semencis de Universitât dal Friûl. Il capûs al è un prodot PAC (prodot a cure alimentâr e tradizionâl dal F-VJ) e dal an passât al è deventât ‘Presidi slow food’. Lis semençutis, che a son sieradis intun piçul cosul, te Vierte – cirche a Sant Marc, ai 25 di Avrîl – a vegnin semenadis intun plet tal ort. Tor de metât di Jugn, sù par jù a Sant Antoni, ai 13 di Jugn, lis plantutis che a son cressudis a vegnin gjavadis e tornadis a plantâ tal cjamp, a 50 centimetris di distance une di chê altre. Tal periodi che al cres il capûs, al è simpri lavôr di fâ, massime par gjavâ dutis lis jerbatis che a cressin, cuntun lavôr che si fâs dut a man. Ae fin di Setembar cirche, il capûs al è sierât e pront par jessi cjapât sù. Nol à teme dal clime frêt, anzit se al cjape une buine rasade al ven inmò miôr. Un contribût al è dât de altece di Culine che e va di 1100 a 1250 metris slm. Duncje il salt termic de gnot al favorìs la cressite e al fâs deventâ il prodot biel crostulin.”
◆ Tal 2018 si è costituide la CoopMont propit par continuâ la coltivazion dai capûs e dai prodots tipics da zone: chest an, a son stât semenâts cirche 10.000 capûs.
◆ I timps a son cambiâts ma “Se o ai voie un an di fâ il gno cjamp – e continue Ines – o voi a CoopMont e i domandi la semence o lis plantutis dal capûs. Chest an, no vevi la semence des cartufulis e o soi lade li di Margherita Toch che mi ‘nd à dade une buine.”
◆ Dal an passât, si coltive ancje la cjanaipe, che e covente par fâ un bon vueli, e di chest an il favin, une semence antighe che e ven di Sapade: al è clâr che a son ducj prodots biologjics.
◆ “Lu cjapût di Culino”, esempli di riprese di une piçule comunitât di pocjis animis, indulà che a son restadis viertis dôs ostariis, un albierc e li che la prime buteghe di alimentârs e je a Sighiet, a 3 km di distance “e cun di plui – e siere Ines – di cirche un mês o vin la strade sierade par lavôrs, e dome in cualchi orari le tornin a vierzi… O scombatìn par podê restâ achì!” ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +