Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Dispersion scolastiche: cuant che la crisi e tocje ancje l’avignî de mularie

Serena Fogolini

A somein aromai lontans i timps dal ideâl de ostrighe di memorie verghiane, cuant che l’avignî di un individui al jere segnât des sôs cundizions socioeconomichis e de divignince de famee, cu la puare int obleade a “tignîsi tacade cun fuarce al scoi li che la fortune le veve lassade colà, intun rassegnâsi ardimentôs a une vite di faturis e di miserie”.
◆ Purpûr, se si van a cjalâ lis statistichis, al pâr che i dâts a voledin propite confermâ cheste teorie, massime tal cantin de scuele, li che par altri il pinsîr di Verga, cjamât di prejudizis, al va a risi di mudâsi intun pericolôs efiet Pigmalion.
◆ E la mularie taliane e je pardabon daûr a instradâsi viers di un primât pôc gloriôs, stant ai dâts Istat (2020), che le viodin al prin puest in Europe par “Neet”, o ben i zovins tra i 15 e i 29 agns che no lavorin e no studiin (23,3% cuintri une medie europeane di 13,7%), cuntune disparitât une vore fuarte inte componente feminine (25,4% cuintri dal 21,3 dai fantats) e foreste (medie parsore dal 30% che però, cjapant in considerazion dome lis fantatis forestis e passe il 40%). Intal Nord di Italie la situazion e je mancul grivie (mancul dal 20%) rispiet al meridion, li che si passe il 30%. Par fortune, la nestre e je une des regjons cu la medie plui basse (13,6%) rispiet al dât european, dongje de provincie autonome di Bolzan (12,4) e dal Trentin (13,5%).
◆ Lant a viodi la dispersion scolastiche esplicite (dâts Istat), o ben chel fenomen li che i zovins tra i 18 e i 24 agns no rivin ae fin de scuele secondarie di secont grât, e chê implicite (dâts Invalsi), ven a stâi i zovins che a rivin al diplome cence vê lis competencis suficientis, si viôt che lis dificoltâts a incressin soredut intai sogjets cuntune estrazion sociâl plui basse. In medie, in Italie, il 18% dai fantats al lasse la scuele cence diplomâsi, cun pontis che a rivin parsore dal 30% in Sicilie e Sardegne. Intal Nord, invezit, il Venit e la provincie autonome di Trent a rivin a stâ sot dal 10% par chel che al inten la dispersion scolastiche totâl, che al jere ancje l’obietîf de Union Europeane pal 2020, biel che il Friûl-Vignesie Julie (13,5%) al è di pôc parsore chê medie.
◆ I dâts Invalsi, cun di plui, a testemonein cemût che i nestris zovins a sedin tra i miôr in Italie, massime se si van a viodi lis statistichis pes scuelis secondariis di prin grât, li che il Friûl-Vignesie Julie al à la percentuâl plui basse di “arlêfs in dificoltât”, o ben cun competencis no suficientis in inglês, talian e matematiche (6,6% cuintri di une medie dal 14,4%).
◆ Nol è ce stâ trancuîi, dut câs, par vie che i efiets di une scuele a sangloç, tra sieraduris e didatiche a distance, si son subite fats viodi, cun fruts che no rivavin a stâ daûr des lezions in linie, domandis di poie psicologjiche e fintremai fantats che a molavin il percors scolastic. Clare che in Friûl chestis segnalazions a rivin soredut des zonis de mont, li che al mancje il colegament ae rêt internet, o di students forescj e di fruts cun cualchi disabilitât, che a restin duncje taiâts fûr dal sisteme, ma ancje la incressite di fameis li che i gjenitôrs si son cjatâts cence lavôr e à savoltât il rindiment di arlêfs che no vevin mai vût problemis. Stant aes classifichis dal “Welfare Italia index”, la nestre e je stade une des regjons li che il sisteme di welfare al à funzionât miôr intal 2020, plaçantsi al 4 puest a nivel talian, ma lis consecuencis de pandemie a àn ancjemò di mostrânus la lôr muse plui triste, che forsit o rivarìn a intraviodi dome ae fin di chest an cruziât. E, magari cussì no, il lavôr par tornâ ai nivei di prime al sarà une vore ardimentôs e plen di problemis mai frontâts fin cumò. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +