Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La mont che e resist

Serena Fogolini

I efiets de pandemie intune ricercje
par cure di Cramars e Melius

Paîs che si disvuedin, ativitâts che a sierin, zovins che a scjampin vie. E je cheste la fotografie che si mostre denant dai nestris voi cuant che o pensìn ae mont furlane, no cate lis ecezions di cualchi centri turistic (li che, par altri, al sarès dut un discors di fâ sul mantigniment de identitât origjinarie) e i tentatîfs aromai simpri plui debii e scalembris di rianimazion.
◆ Purpûr, daûr di chei mûrs simpri plui solitaris, si plate ancjemò un cûr che al tuche a fuart, cun indurance: chel de int che e decît di restâ.
Cussì, biel che lis lûs si distudin une daûr di chê altre, cualchidun al met in at la sô forme di resistence e tal stes timp di amôr, tornant a impiâ une sperance par se e par dute la comunitât.
◆ Une sielte dificile, intune tiere lassade masse dispès in bande ma usade al sacrifici, e che propit par chest e fâs respirâ ancjemò la essence dal “jessi di paîs”, cun dutis lis sôs sfumaduris.
◆ La pandemie e à rindût ancjemò plui fuart chest sens di apartignince, sburtant i parons di buteghis e di altris ativitâts a metisi in zûc e a inventâsi formis gnovis di solidarietât e di svicinament aes dibisugnis dai utents. ◆
La tindince e je stade confermade ancje di resint de ricercje “Gli ultimi. Forme di welfare comunitario”, par cure de cooperative “Cramars” di Tumieç, adun cu la imprese sociâl “Melius”, dentri dal progjet “Innovalp Experiences”, cul finanziament e la poie di Intesa Sanpaolo, de Fondazione Friuli, de Aziende sanitarie universitarie Friûl centrâl e de Aziende sanitarie Friûl ocidentâl.
◆ Tal scandai a son stadis cjapadis dentri 52 buteghis di prossimitât (massime alimentârs o butegutis cun bar) des Vals dal Nadison, Dolomitis furlanis, Cjargne, Cjanâl dal Fier e Valcjanâl, massime chês logadis fûr dal centri principâl. A fâle di parone a son soredut lis feminis (il 56% dai titulârs) e la fasse di etât tra i 40 e i 50 agns (43% dal campion).
◆ Vie pe sierade fuarçade, chescj buteghîrs a àn cirût di lâi incuintri ae comunitât cun dute une schirie di servizis: de consegne de spese (60%), cul gjornâl, il pan, il lat e fintremai lis medisinis che a rivin ogni dì tes cjasis (8%), fin a meti a disposizion la rêt wi-fi (10%) o i propris spazis (tant che la “stanziute cu la stuute pes vecjutis”, o “la stanzie sul daûr cu la machinute pal cafè a disposizion di ducj”) pai incuintris dai paisans (22%). Tra lis curiositâts, al è cui che al à fotografât i clients par une racuelte des “musis di un piçul paîs in lockdown”, o pûr chei che si son metûts in vore par garantî il mangjâ cjalt par dut il paîs.
◆ Intal lei il rapuart, si capìs cemût che la vision di chescj “resistents” si fondi su la filosofie dal “crodii ancjemò”, no cate dutis lis dificoltâts, ma cu la cussience che cence une imprese inovative e un rapuart strent cu la comunitât e cui turiscj no si puedi lâ indevant (dome il 2% nol stime necessari ufrî altris servizis).
◆ Il 25% des buteghis, par esempli, al vent prodots dal puest, conseant ancje altris ativitâts locâls e fasint rêt. Tancj di lôr a smirin a deventâ un centri di socializazion, creant events e ocasions par fâ cognossi il teritori, de serade a teme ae visite vuidade, in colaborazion cun volontaris e cun altris realtâts, cence dut câs dismenteâsi dai paisans, massime dai plui vielis. Par prionte, si cîr simpri di plui visibilitât midiant dai sîts internet o dai social, ancje se une buine part e fâs ancjemò calcul sul passaç di peraule.
◆ Par cheste reson, bisugne intivâsi ancje intal cirî e intal domandâ finanziaments publics par podê cirî stradis alternativis, fasint valê la vôs di chei che a saran ancje restâts i ultins, ma che a rapresentin il spirt e la vivarositât di une mont furlane che e ten dûr e che no si rint. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +