Interviste a Roberto Revelant,
sindic di Glemone e za conseîr regjonâl
Roberto Revelant, 42 agns ma za cuntune lungje cariere politiche fra comun e regjon, al è il prin di un trop di sindics che a fasin part de ACLiF- Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane che o intervistarìn par savê di lôr ce sens che à la apartignince a chest organisim che al met dongje i comuns furlanofons. Ancje se mi sarès plasût fâ un zîr te biele Glemone, la interviste e je telefoniche: covid docet…
__
Sindic, Glemone al è un dai comuns plui grancj che a son inte ACLiF, ce rapresentie par lui cheste istituzion e ce rûl pensial che e vedi di vê?
In chest moment storic, li che si varan ancje di decidi lis strategjiis pal futûr, al sarès ben metisi adun e cirî insiemi une vision par chel che al vignarà. Duncje al è benvignût un organisim che al rivi a meti dongje variis realtâts locâls: o feveli di impresis, aministradôrs, associazions. E che al feveli des prospetivis economichis, no dome culturâls: cumò come mai o vin di superâ i localisims e di fâ scuadre. Ma, fra i mil impegns che aromai ducj i cuarps sociâi a àn, al à di jessi alc che al mostri di podê mudâsi dopo in fats. Se si sarà bogns di dâi cheste ande, al sarà di sigûr un organisim che nus coventarà tant.
__
La Associazion podaressie vê un rûl tal ecuilibri teritoriâl jenfri Friûl e Triest, che tai ultins timps al somee saltât?
Mah… No sai ce che e podarès fâ in chel cjamp: par esempli Pordenon tantis voltis al à mostrât di lâ par so cont o preferî Triest. Dut câs Triest e je une citât che e à sù par jù un sest de popolazion regjonâl, un puart che al devente impuartant e cheste robe no si pues ignorâle.
__
I Comuns furlanofons che a àn aderît ae ACLiF fin cumò a son dome trê cuarts di lôr. Ce si sintial di dî a chei che no son ancjemò dentri?
Pardabon no àno aderît aromai cuasit ducj? A chei che a mancjin ur disarès che o vin di metisi adun, si capìs! Se Markus (Markus Maurmair, il president de Assemblee, ndr) mi da i comuns che a mancjin, ur telefoni jo a chei che o cognòs par sburtâju a jentrâ.
__
L’an passât la ACLiF e à inviât un cors pe formazion dai aministradôrs su storie e culture dal Friûl. Lui e i siei coleghis sêso preparâts sul Friûl? Ise une robe che e pues jessi utile?
Jo no ai vût mût di partecipâ (al è stât un esperiment, cun pôcs incuintris, ndr), ma dal sigûr mi interessarès. Jo che o ai une formazion scolastiche di stamp tecnic mi rint cont di vê cualchi buse in cjamp plui storic o culturâl. Però mi plasarès une robe svelte, pratiche, che ti dedi informazions, ma che ancje ti fasi capî cemût passâlis daspò in azion tal lavôr di ogni dì.
__
Cemût mai Glemone no aie ancjemò fat bon il Plan speciâl di politiche linguistiche (PSPL)? Lu cognossial?
E je une robe che e à a ce fâ di plui cul lavôr dal assessôr ae culture, ma dut câs o scuen dî che, come par tantis robis, magari cussì no, cui impegns che a àn i comuns e je une di chês robis che e je restade indaûr. Che al pensi che pe fin dal mês o varessin di concludi un plan di digjitalizazion dal Comun che no sai se o rivarìn a prontâlu par timp, che si figuri viodi di tantis altris robis, se ben impuartantis.
__
Ise cussì dure la vite dal sindic di cumò?
La cjame di impegns e di burocrazie che al à cumò un sindic e sta deventant insopuartabile: jo o ven in Comun aes nûf a buinore e o voi vie aes siet, e us siguri che no ai un moment vueit. Si finìs ancje cul trascurâ la famee. Une robe che no sucêt fûr de Italie: o fevelavi une volte cul sindic di Velden, in Austrie, che mi diseve che lui al va in Comun une volte in dì, al controle che dut al ledi ben e dopo al torne a cjase.
__
Une situazion propit taliane, duncje…
Si pues fâ tant miôr ancje in Italie. Cuant che o jeri in Consei Regjonâl mi soi ocupât de scriture di cualchi leç, une robe che mi à cjapât, e dopo mi soi confrontât cun coleghis de Val di Aoste o dal Trentin-Sudtirôl: o varessin di imparâ di lôr. Lis lôr leçs a son plui semplicis e a lassin la libertât che lis robis si regolin di bessolis. Chi di nô si metin jù mil câs pussibii cuntune complicazion mostre. Jo o cjali tant che model massime ae Provincie Autonome di Trent parcè che al è un sisteme dongje dal nestri, ma che al funzione miôr. Chê di Bolzan, a lei lis leçs, ti ven ancje il dubi che no fasi part dal ordenament talian (al rît, ndr).
__
In Regjon, la tutele dal furlan dispès e je dome di façade, lui isal dacuardi che la lenghe furlane e sedi insegnade a scuele ad implen?
Sigûr, ma cence trascurâ l’inglês, che aromai ti covente par fâti capî tal forest. In Gjermanie o in Ongjarie, par esempli, lu san ducj. E dopo il todesc al è impuartanton. Il furlan al va insegnât, ma nol à di gjavâ spazi a chês altris lenghis: par me l’ideâl al è che in Friûl si insegnassin e si fos bogns di fevelâ cuatri lenghis.
__
Par finî, mi disial cualchi particolaritât di Glemone pardabon furlane?
Cu la storie siore che e à Glemone – e une storie che e à dut a ce fâ cul Friûl – lis particolaritâts a son tantonis. Tacant dal fat che achì al è nassût pre Bepo Marchet, tra lis altris robis un fondadôr dal vuestri gjornâl. Duncje us conti alc che o ai imparât propit jo di resint. Come che si diseve parsore, chês robis dal Friûl che si varessin di insegnâ miôr e che a son dôs ecelencis mondiâls.
O vin il regjistri batesimâl plui vieri che al sedi cognossût, cui prins scrits dal 1379. Prime dal Concili di Trent, cun di fat, nol jere l’oblic di regjistrâ i batisims.
Il Santuari di Sant Antoni di Glemone al è il santuari plui vecjo dedicât al sant: Sant Antoni si jere fermât a Glemone par cualchi mês, predicjant e fasint miracui. La glesie e fo consacrade intal 1248. Ben prime di chê plui innomenade di Padue, par dî. ❚
.::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Cui che al è il sindic di Glemone
Roberto Revelant al è nassût ai 21 di Novembar dal 1978 a Zurì, in Svuizare; di profession gjeometre, al è stât za intal 2004 membri dal Consei comunâl di Glemone, cuvierzint intal 2009 la cjarie di Vice Sindic. Al è stât elet Conseîr regjonâl pe XI legjislature (2013-2018) cul partît Autonomia Responsabile. Dal 2018 al è sindic di Glemone.❚
Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile
Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +
La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN
Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


