Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«La ACLiF e pues jessi un bon cjapiel par decidi pal ben comun. Nus covente, ma si po dâi fuarce dome cu la concretece»

Dree Venier

Interviste a Roberto Revelant,
sindic di Glemone e za conseîr regjonâl

Roberto Revelant, 42 agns ma za cuntune lungje cariere politiche fra comun e regjon, al è il prin di un trop di sindics che a fasin part de ACLiF- Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane che o intervistarìn par savê di lôr ce sens che à la apartignince a chest organisim che al met dongje i comuns furlanofons. Ancje se mi sarès plasût fâ un zîr te biele Glemone, la interviste e je telefoniche: covid docet…
__
Sindic, Glemone al è un dai comuns plui grancj che a son inte ACLiF, ce rapresentie par lui cheste istituzion e ce rûl pensial che e vedi di vê?
In chest moment storic, li che si varan ancje di decidi lis strategjiis pal futûr, al sarès ben metisi adun e cirî insiemi une vision par chel che al vignarà. Duncje al è benvignût un organisim che al rivi a meti dongje variis realtâts locâls: o feveli di impresis, aministradôrs, associazions. E che al feveli des prospetivis economichis, no dome culturâls: cumò come mai o vin di superâ i localisims e di fâ scuadre. Ma, fra i mil impegns che aromai ducj i cuarps sociâi a àn, al à di jessi alc che al mostri di podê mudâsi dopo in fats. Se si sarà bogns di dâi cheste ande, al sarà di sigûr un organisim che nus coventarà tant.
__
La Associazion podaressie vê un rûl tal ecuilibri teritoriâl jenfri Friûl e Triest, che tai ultins timps al somee saltât?
Mah… No sai ce che e podarès fâ in chel cjamp: par esempli Pordenon tantis voltis al à mostrât di lâ par so cont o preferî Triest. Dut câs Triest e je une citât che e à sù par jù un sest de popolazion regjonâl, un puart che al devente impuartant e cheste robe no si pues ignorâle.
__
I Comuns furlanofons che a àn aderît ae ACLiF fin cumò a son dome trê cuarts di lôr. Ce si sintial di dî a chei che no son ancjemò dentri?
Pardabon no àno aderît aromai cuasit ducj? A chei che a mancjin ur disarès che o vin di metisi adun, si capìs! Se Markus (Markus Maurmair, il president de Assemblee, ndr) mi da i comuns che a mancjin, ur telefoni jo a chei che o cognòs par sburtâju a jentrâ.
__
L’an passât la ACLiF e à inviât un cors pe formazion dai aministradôrs su storie e culture dal Friûl. Lui e i siei coleghis sêso preparâts sul Friûl? Ise une robe che e pues jessi utile?
Jo no ai vût mût di partecipâ (al è stât un esperiment, cun pôcs incuintris, ndr), ma dal sigûr mi interessarès. Jo che o ai une formazion scolastiche di stamp tecnic mi rint cont di vê cualchi buse in cjamp plui storic o culturâl. Però mi plasarès une robe svelte, pratiche, che ti dedi informazions, ma che ancje ti fasi capî cemût passâlis daspò in azion tal lavôr di ogni dì.
__
Cemût mai Glemone no aie ancjemò fat bon il Plan speciâl di politiche linguistiche (PSPL)? Lu cognossial?
E je une robe che e à a ce fâ di plui cul lavôr dal assessôr ae culture, ma dut câs o scuen dî che, come par tantis robis, magari cussì no, cui impegns che a àn i comuns e je une di chês robis che e je restade indaûr. Che al pensi che pe fin dal mês o varessin di concludi un plan di digjitalizazion dal Comun che no sai se o rivarìn a prontâlu par timp, che si figuri viodi di tantis altris robis, se ben impuartantis.
__
Ise cussì dure la vite dal sindic di cumò?
La cjame di impegns e di burocrazie che al à cumò un sindic e sta deventant insopuartabile: jo o ven in Comun aes nûf a buinore e o voi vie aes siet, e us siguri che no ai un moment vueit. Si finìs ancje cul trascurâ la famee. Une robe che no sucêt fûr de Italie: o fevelavi une volte cul sindic di Velden, in Austrie, che mi diseve che lui al va in Comun une volte in dì, al controle che dut al ledi ben e dopo al torne a cjase.
__
Une situazion propit taliane, duncje…
Si pues fâ tant miôr ancje in Italie. Cuant che o jeri in Consei Regjonâl mi soi ocupât de scriture di cualchi leç, une robe che mi à cjapât, e dopo mi soi confrontât cun coleghis de Val di Aoste o dal Trentin-Sudtirôl: o varessin di imparâ di lôr. Lis lôr leçs a son plui semplicis e a lassin la libertât che lis robis si regolin di bessolis. Chi di nô si metin jù mil câs pussibii cuntune complicazion mostre. Jo o cjali tant che model massime ae Provincie Autonome di Trent parcè che al è un sisteme dongje dal nestri, ma che al funzione miôr. Chê di Bolzan, a lei lis leçs, ti ven ancje il dubi che no fasi part dal ordenament talian (al rît, ndr).
__
In Regjon, la tutele dal furlan dispès e je dome di façade, lui isal dacuardi che la lenghe furlane e sedi insegnade a scuele ad implen?
Sigûr, ma cence trascurâ l’inglês, che aromai ti covente par fâti capî tal forest. In Gjermanie o in Ongjarie, par esempli, lu san ducj. E dopo il todesc al è impuartanton. Il furlan al va insegnât, ma nol à di gjavâ spazi a chês altris lenghis: par me l’ideâl al è che in Friûl si insegnassin e si fos bogns di fevelâ cuatri lenghis.
__
Par finî, mi disial cualchi particolaritât di Glemone pardabon furlane?
Cu la storie siore che e à Glemone – e une storie che e à dut a ce fâ cul Friûl – lis particolaritâts a son tantonis. Tacant dal fat che achì al è nassût pre Bepo Marchet, tra lis altris robis un fondadôr dal vuestri gjornâl. Duncje us conti alc che o ai imparât propit jo di resint. Come che si diseve parsore, chês robis dal Friûl che si varessin di insegnâ miôr e che a son dôs ecelencis mondiâls.
O vin il regjistri batesimâl plui vieri che al sedi cognossût, cui prins scrits dal 1379. Prime dal Concili di Trent, cun di fat, nol jere l’oblic di regjistrâ i batisims.
Il Santuari di Sant Antoni di Glemone al è il santuari plui vecjo dedicât al sant: Sant Antoni si jere fermât a Glemone par cualchi mês, predicjant e fasint miracui. La glesie e fo consacrade intal 1248. Ben prime di chê plui innomenade di Padue, par dî. ❚
.::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Cui che al è il sindic di Glemone
Roberto Revelant al è nassût ai 21 di Novembar dal 1978 a Zurì, in Svuizare; di profession gjeometre, al è stât za intal 2004 membri dal Consei comunâl di Glemone, cuvierzint intal 2009 la cjarie di Vice Sindic. Al è stât elet Conseîr regjonâl pe XI legjislature (2013-2018) cul partît Autonomia Responsabile. Dal 2018 al è sindic di Glemone.❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +