Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Bon tant che un toc di pan… però furlan!

Serena Fogolini
La so flôr certificade pai plui piçui
La so flôr certificade pai plui piçui

Che al fasi un pas indenant cui che, vie pai mês de sierade fuarçade dal an passât, nol è colât inte tentazion di meti lis mans in paste. Nol covente fâ stât su lis statistichis: lis scansiis di buteghis e supermarcjâts lu àn confermât, cussì come che lu àn testemoneât lis milante fotografiis che ducj noaltris, cu la braùre di masterchefs perfets, o vin doprât par ingolfâ lis pagjinis dai social.
◆ Dal rest, par un marilamp cualchidun al à pensât pardabon che lis sôs sperancis a podessin tornâ a cressi tant che chel impast che biel planc al jevave sot dai siei voi.
◆ Dal sigûr però, di chê esperience, platant i chilos che o vin ancjemò di parâ jù, o vin scuvierzût che ogni farine e à carateristichis diferentis e, ancje di profans, o vin imparât a miscliçâlis e a doprâlis al miôr daûr dai guscj e des preparazions.
◆ Cun di plui, si sin ancje inacuarts che no ducj i impascj a àn la stesse digjeribilitât, cussì come che, magari cussì no, tantis marchis comerciâls no àn il stes rindiment dai prodots in vendite dal pancôr o dal contadin dongje cjase. Di là dai cereâi doprâts (aromai al è dome ce sielzi, tra forment, formenton, spelte, sarasin, siale, soie, rîs e vie indevant), di fat, al va ricognossût cemût che i produtôrs locâi a sedin, in gjenar, coltivadôrs simpri plui atents e sensibii, ancje par chel che al tocje la salût dai consumadôrs, massime cuant che si fevele dai plui piçui.
◆ Tra lis bielis gnovis dal mês di Març, e va ricuardade la presentazion di “AmorBimbi”, une farine di forment creade dal mulin Moras di Trivignan (une des realtâts produtivis plui antighis de nestre tiere cui siei 110 agns di ativitât) e studiade di pueste pe alimentazion di grancj e frutins, a tacâ dai trê agns insù.
◆ La normative specifiche pai prodots alimentârs pe infanzie, di fat, e cuvierç dome la fasse di etât che e va dai 0 ai 3 agns, biel che no esist nissune atenzion pai fruts plui granduts (seconde e tierce infanzie), che a vegnin considerâts tant che adults, no cate la lôr dimension ridote e il metabolisim diferent.
◆ A une mame ciertis mancjancis no puedin scjampâi, massime se e je responsabile dal setôr Ricercje e Disvilup, come che al à stât par Anna Pantanali dal mulin Moras. Cussì, intal 2017 e je stade inviade une colaborazion cul dotôr Carlo Brera dal Istitût Superiôr di Sanitât, che e à puartât ae definizion di un prodot certificât unic intal so gjenar, cence pesticidis e cence glifosât, cuntune riduzion dal 80% di micotossinis rispiet al limit massim stabilît par leç de Union Europeane (i risultât de ricercje a son stâts presentâts ancje a Rome, vie pal sest congrès nazionâl su lis micotossinis e su lis tossinis vegjetâls inte filiere agroalimentâr).
◆ Intal progjet di ricercje a son stadis cjapadis in considerazion dutis lis fasis di realizazion: dal grignel, ae farine, fin a rivâ ae distribuzion des micotossinins intal pan e altris lavorâts daspò cuets. Cun di plui, e je stade creade une procedure certificade di pueste par chest prodot: ogni singul lot al ven analizât e ducj i passaçs a vegnin controlâts intal detai, di mût di garantî nivei alts di cualitât e di sigurece alimentâr de farine.
◆ Ancje il scartòs al è fat dut di cjarte (100% plastic free), rigjavade di forestis sostignibilis e certificadis PEFC (daûr dal Program di valutazion dai schemis di certificazion forestâl), e par confezionâle e ven doprade dome cole a aghe.
◆ Fondamentâl ancje la sielte de divignince dal forment, che al rive di un progjet di filiere curte regjonâl, te stesse maniere de farine biologjiche “Flôr di Lune”, risultât dal progjet a chilometri 0 “Coltiviamo il pane del futuro”, nassût intal 2014.
◆ Pai plui tecnologjics, infin, al esist un sît internet (https://shop.molinomoras.it/), ancje chel “chilometri Zero” za che al è stât disvilupât de dite furlane Ensoul, che e à simpri lavorât une vore cu lis realtâts ativis pe lenghe furlane e intai ultins timps si è ben impegnade tal setôr dai plui piçui (une altre sô creazion resinte e je il progjet “Ghiti”).
◆ Intun periodi li che fâ pan in cjase al somee plui un divertissement che une buine pratiche, ancje par colpe de grande distribuzion organizade che e propon i siei prodots “a pene vignûts fûr dal for” (che però a dîle juste a son precusinâts e surgjelâts e in buine part a rivin de Europe dal Est), la sielte dal mulin Moras nus mostre la strade juste di percori, par un avignî – nestri e dai nestris fîs – plui san, sostignibil e atent ae realtât locâl. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +