Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INT DI CJARGNE. La passion di doi zimui e devente une aziende a Preon

Marta Vezzi
I zimui Pace
I zimui Pace

A  ‘nd è inmò zovins in Cjargne cu la passion pai animâi e pe nature e che, cun tante voie di fâ, a àn inviât e metût in pîts ativitâts agriculis. Un esempli e je la aziende dai zovins zimui Roberto e Michele Pace di Preon. La lôr passion e je nassude cuant che a jerin inmò fruts: lôr nono Pieri al jere di Clavaiis e al faseve il fedâr. Cuant che a àn finît 11 agns a àn volût fâsi regalâ di lôr mari une cjavre parom, ancje se po in realtât a cjase a ’nt son rivadis ben 3!
La lôr aziende – Fratelli Pace sas – e nas tal 2018, cuant che a finissin 18 agns. A àn cjapât part e a àn vinçût il bant pe assegnazion da stale a Preon – di proprietât de UTI de Cjargne – e de Malghe Palis, e cussì a àn tacade la lôr aventure; a fasevin inmò la scuele di Agrarie e intal stes timp a lavoravin.
◆ Vuê a àn cirche 115 cjavris e in chest ultin periodi a son nassûts, pôc su pôc jù, 100 zoculuts.
◆ “O vin soredut la raze Cjamoçade des Alps, e di doi agns incà ancje la Frise che e je plui robuste par lâ sot dai crets – al dîs Roberto. – I prodots di cjavre a son plui digjeribii: o fasìn formadielis frescjis e stagjonadis e ancje speziadis, scuete frescje e fumade, jogurt di bevi e tal vasut, çuç, formadi cremôs, strachin. La cjar si tramude in salams, würstel e salums.”
◆ La produzion e je dute biologjiche e chest, par Roberto e Michele, al domande un grum di lavôr in plui, cence contâ la burocrazie di stâi daûr! Di fat, al dîs Roberto, “Par vê il prodot bio o vin dut un regolament di seguî, nus cambiin dutis lis tempistichis (par fâ il prodot tu stâs il dopli dal timp), tancj regjistris e cjartis di compilâ. Tai cjamps o vin di fâ la rotazion dai prodots, des semencis e vie indenant.”
◆ Cuant che si domandi a Roberto di contâ ce che al fâs intune zornade, al tache disint “O jevi adore par lâ a molzi: cumò o vin i cjavrets che nus impegnin di plui; dopomisdì o fasìn il formadi e po o vin tant di chel cefâ che e ven subit ore, la sere, di tornâ a molzi. E jenfri vie, tocje ancje cjatâ il timp par lâ dal comercialist!”
◆ Il prodot al rive tai marcjâts graciis a lôr mari: lunis a Tumieç, miercus e vinars a Triest, sabide a Tarcint; tal timp, i fradis a varessin intenzion di vierzi un spaç dongje de stale.
◆ “La cjavre e je fate par stâ difûr il plui pussibil – al dîs Roberto –. Achì a Preon o passìn cirche 6 mês ad an e chei altris sîs in Malghe Palis; là sù lis cjavris a stan benon, al è il lôr mont! Se tu âs voie di vê bielis bestiis, ti tocje puartâlis in mont: no je la lôr nature stâ inte stale.”
◆ Dongje di cheste ativitât principâl, i fradis Pace a vendin lens di brusâ e a coltivin cjamps cun verduris biologjichis di lôr produzion.
◆ E a proposit di progjets pal doman, Roberto al dîs “Nus plasarès vierzi une fatorie didatiche e sociâl; o sin daûr a lavorâ su chest e o podìn dî che il progjet al è prossim ae realizazion. Lavorâ in mont al à lis sôs dificoltâts che o i cirìn di superâ. Cuant che al plûf fuart la strade si ruvine, lis busis si slargjin e nus tocje proviodi a nô di meti subit in sest. Se o molìn ancje nô, nol reste plui nissun! Za o sin in pôcs che o fasìn chest mistîr…”
◆ A Roberto e Michele la passion no ur mancje e la voie di fâ nancje; par savê alc di plui, al baste lâ a Preon o dâ un cuc al sît http://fratellipace.weebly.com/

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +