Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La bataie pe lenghe furlane si fâs ancje al cine

Serena Fogolini

Fevelant di Messâl e di Glesie Furlane, no si pues no vê iniment il documentari “Missus” (2017), che al conte propit des bataiis di chescj predis, massime chê pe messe in lenghe furlane. O ‘nt vin fevelât cul regjist, Massimo Garlatti-Costa, che l’an passât al à produsût un secont cine, “Predis, la nazione negata”, su lis figuris di pre Toni Beline, pre Bepo Marchet e pre Checo Placerean.
__
Cemût ti sêstu svicinât a Glesie Furlane?
Di frut o leievi i editoriâi di pre Beline su la Patrie dal Friûl, che gno pari al jere abonât. Tai agns o ai vût l’onôr di cognossi pre Roman Michelot e di deventâ amì di Christian Romanini, che mi contave ce che Glesie Furlane e faseve pal Friûl e pe cussience de sô int. Di li a Missus la strade e je stade curte.
__
Cemût âstu vivût il contat cun chest ambient?
Par me, che no soi mai stât un om di glesie tal sens tradizionâl, e je stade une scuvierte emozionante. O soi stât concuistât de passion, dal spirt e de fuarce tal puartâ indevant lis bataiis a ducj i coscj.
__
Cemût sono ladis lis presentazions di Missus e di Predis?
O crôt che Missus al sedi un dai films plui distribuîts, in Friûl e no dome. Al è stât proietât passe 50 voltis in regjon, uns 20 ator pe Italie e ancje tal forest.
In Friûl i Predis di Glesie Furlane a jerin simpri presints par rispuindi aes domandis. Cetancj spetatôrs a son vignûts plui voltis, menantsi daûr parincj e amîs. No vin mai vudis contestazions e chest al pues jessi let in dôs manieris: di une bande, nus dîs che lis ideis di Glesie Furlane a son condividudis, biel che di chê altre – ma o speri di sbaliâmi – nus dimostre che il furlan e il domandâ i nestris dirits no fasin plui pôre a di nissun.
Lis proiezions in Italie e tal forest nus àn fat capî che il messaç di Glesie Furlane al è universâl e al vâl par ducj i popui che a vivin un moment di pericul e di pierdite di identitât. I ladins lu àn cjalât come se al fos un film di int di famee. A Gjinevre, li des Nazions Unidis, un predi dal Sri Lanka si è alçât in pîts e mi à dit: “Jo o soi come chei predis tal film, o soi come lôr!”. Missus al è stât sielzût pal Festival Internazionâl dai cines Indigjens dal Messic, tant che esempli di resistence di une culture, di une lenghe e di un popul ae globalizazion.
Cun “Predis, la nazione negata”, invezit, o vin rivât a fâ cualchi presentazion prime de pandemie. Al è stât un sucès. Al è un film fuart, politic, che ti cjape tal cûr. Al è ancje une vore poetic. O ai cirût di dâi un tai une vore diferent di Missus, par creâ une esperience complementâr al prin film de trilogjie.
__
Ti someie che la bataie di Glesie Furlane e sedi condividude dal so popul?
La prime zornade di ripresis di Missus o jerin a Tarcint. A Pre ’Sef Cjargnel i jere stât dât il premi Pifanie pal lavôr incredibil di recupar de musiche tradizionâl furlane. Al à fevelât di dirits dal om e di dirit ae proprie lenghe e culture, che no jerin garantîts al popul furlan. La plui part dal public e je restade incantesemade, no rivave a capî il sogjet dal discors. Biel che o filmavi o ai capît subit indulà che al sta il probleme dal Friûl e dai furlans: inte ignorance di jessi e intal no savê di dulà che tu vegnis. Dut chest al puarte ae fin di une culture milenarie.
__
Ce public isal chel che al è vignût a viodi Predis?
Tante int e ven parcè che e cognosseve pre Checo o pre Toni, o parcè che e veve za viodût Missus o un altri gno film. Ma o ai vût plasê di cjatâ ancje tancj zovins che ae fin a saltin fûr cui voi che a barlumin e mi domandin ce che a puedin fâ pal Friûl… O ai simpri pensât che chescj cines a varessin di jessi presentâts intes scuelis. O vevin fate la esperience cun Missus e i students a jerin une vore cjapâts. E sarès une propueste di ripeti, cuant che al sarà pussibil.
__
Ce sens aial fevelâ di int dal passât, di autonomie e di lenghe furlane, ancje te liturgjie, cuant che il mont al è cambiât e si va indevant a doprâ simpri di plui l’inglês?
Il mont al va indevant inceât di un globalisim comerciâl, doprant la lenghe di un altri popul e dismenteantsi de proprie, combatint lis bataiis che i sorestants nus fasin crodi che si scuegnin combati. La int si lasse manovrâ. O crôt che mai come cumò o vedin di resonâ cui nestris cjâfs e liberâsi de laveblancjarie dal pinsîr unic.
I Predis di Glesie Furlane a son un esempli, une lûs, un pont di riferiment, massime ta chescj moments dificii pe culture e pe lenghe furlane. Lis vôs di pre Checo, pre Bepo e pre Toni a son simpri plui atuâls, plui fuartis e plui altis des fufignis che nus tocje scoltâ. La bataie pe aprovazion dal Messâl, fat e volût di Glesie Furlane, e je une bataie di dirit, che e à di jessi bataie di popul, o almancul di un popul che al è cussient di cui che al è. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +