Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Plui che une radio”. Culture, informazion, dirits, creativitât a 360 grâts

Marco Stolfo
1995, la Redazion musicâl e cuturâl de Radio
1995, la Redazion musicâl e cuturâl de Radio

Se il Football Club Barcelona si presente cul sproc “mes que un club” (plui che un club), si pues dî par sigûr che Onde Furlane e je “plui che une radio”. Cun di fat, la ativitât di comunicazion e di informazion radiofoniche e je stade compagnade fin dal principi di tantis altris azions, che si son incrosadis in maniere positive cui gjornâi radio e cu la ufierte dai palinsescj, e che si son disvilupadis inte societât furlane, in cetancj setôrs diferents.
Par chel, la storie e la atualitât di Onde Furlane si pues leilis no dome doprant la categorie de radio, ma ben ancje cun riferiment ae produzion culturâl, ae mobilitazion sociâl, ae ativitât imprenditoriâl e salacor ae politiche, là che, tra elaborazion teoriche e azion concrete, la radio e ce che si à disvilupât dongje e daûr di chê a àn cjapât sù une lôr subietivitât specifiche, ancje se “no convenzionâl”. Cheste vocazion, che si pues ricognossile bielzà leint cualchi bocon dal statût de cooperative, si palese in cetantis ocasions.
◆ La radio libare dai furlans e il teatri
Tra azion culturâl, promozion linguistiche e rivendicazion di dirits, un setôr di grant interès de radio, fin dal principi de sô ativitât, al è chel dal teatri popolâr in lenghe furlane. La cuistion e ven frontade tal 1982 cuntun scandai/censiment par cure di Guglielmo Pitzalis e cuntune cunvigne fate a Martignà; po dopo, tal 1983 cul libri “Teatri par un popul” e cuntun altri confront public, inmaneât li de Universitât, e ancjemò tal 1984, cuntune altre cunvigne li de Provincie di Udin. Chel percors nol rive a coinvolzi lis istituzions, ma al sburte la int a organizâsi par cont so, cu la creazion tal 1987 de ATF (Associazion Teatrâl Furlane), che in principi la sô sede e je propit li di Onde Furlane.
◆ Autoguvier e dirits linguistics. La radio militante
A son diviersis lis bataiis civîls e politichis promovudis de Radio, de racuelte des firmis (50 mil) a pro di une leç di tutele des minorancis linguistichis che e meti in vore l’articul 6 de Costituzion taliane, ae iniziative popolâr pe costituzion de regjon Friûl (cence Triest), cun 93.541 adesions tiradis sù jenfri il 1982 e il 1983, fintremai aes mobilitazions plui resintis a pro dal ricognossiment formâl e sostanziâl dai dirits linguistics, sedi a nivel regjonâl e statâl che intun contest european e internazionâl, là che Onde Furlane e disvilupe relazions e colaborazions rivendicativis e operativis, par esempli in conession cul Ufici European pes Lenghis mancul Dopradis (EBLUL) vie pai agns Otante e Novante, o ben inte partecipazion ae elaborazion dal Protocol di Donostia, tal 2016.
◆ Une radio osmotiche, une radio usmatiche
Chel di Onde Furlane al è un cantîr simpri in vore e simpri viert. La Radio e cree opinion, e clame dongje int, e ven scoltade e in chel istès si met in scolte di ce che al nas e che al cres inte societât. Il teren di cheste osmosi al è sedi chel des mobilitazions e des rivendicazions sociâls, ambientâls e politichis, che chel des elaborazions teorichis e des produzions artistichis e  culturâls. La fin dai agns Otante e i prin agns Novante a son segnâts di une grande bulidure di ideis e di iniziativis. Tantis di chês a saltin fûr dal moviment di Usmis, un grup di personis che, incrosant culture e filosofie politiche e lavorant jenfri scriture, musiche, mostris, events e videos, al disvilupe une maniere gnove di vivi – e di rivendicâ – la identitât furlane, e di doprâ la lenghe furlane: cuntune cussience ancjemò plui dinamiche, moderne e “planetarie”. Chê esperience i darà ae radio energjiis gnovis e fintremai une fuarce gnove, che si le ricognòs ancjemò in dì di vuê.
◆ Editorie, musiche, audiovisîfs, servizis linguistics, migrazions e events
Onde Furlane e va plui innà de radio dilunc di diviersis stradis: chê de creativitât e de editorie, cu la produzion di libris, fumuts e audiovisîfs e cu la etichete discografiche Musiche Furlane Fuarte; chê de comunicazion, de produzion dal prin telegjornâl par furlan al disvilup des risorsis su (e cun) internet, dal streaming a Facebook ae App; chê de linguistiche aplicade, cul prin coretôr ortografic e cul inviament dal percors che al puarte ae realizazion dal Grant Dizionari Bilengâl Talian Furlan; chê de atenzion particolâr pal Friûl pal mont e pal mont che al rive in Friûl; chê dai events culturâi ator pal Friûl e des manifestazions di nivel internazionâl, tant che Suns e Suns Europe. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +