Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Par Fedriga la autonomie e je un aiarin

Dree Valcic

✽✽ Al è un virus pericolôs ator pe Europe, ancjetant mortâl dal Covid 19, che al colpìs la essence stesse dal pinsîr europeist, o almancul chel che, tant che autonomiscj, o fasìn riferiment: une union di popui e no di stâts. Concet che in bocje ai catalans, ai bascs, ai scozês, ai furlans, ai sarts, in sumis a ducj chei popui che a componin la grande famee des minorancis nazionâls, al sune tant che volontât assolude di partecipâ ae costruzion di une realtât democratiche, fondade sul rispiet des diversitâts e su la volontât di progrès de popolazions, in non de solidarietât e dal ben comun.
✽✽ Bielis peraulis, a disaran in tancj, ma la realtât dopo e je ben divierse, cemût che o vin podût verificâ inte stesse emergjence sanitarie dulà che par un pieç a àn comandât i egoisims des singulis capitâls e dulà che a dut vuê a restin compuartaments che no àn nuie a ce fâ cul spirt di aiût mutuâl.
✽✽ Atenzion però ce ancje altris a doprin il tiermin “Europe dai popui” par increditâsi tant che difensôrs dai interès popolârs cuintri des oligarchiis dai governants, dal strapodê des bancjis e de finance, ancje se dopo, une volte lâts al podê, si compuartin tant che chei che prime a contrastavin. Dispès piês, par ce che al tocje il rispiet des regulis de democrazie stesse. Al è just definîju sovraniscj no parcè che si pandin tant che difensôrs dal popul sovran, ma parcè che si compuartin tant che regnants assolutiscj e cuintri di lôr e vâl dome che la leç de Bastilie.
✽✽ Che dopo, specie chei nostrans, ae prove dai fats a son ancje cunins. Cjapait par esempli in Regjon il president Fedriga. Di là di berghelâ cuintri il guvier, ma dome cumò che la Leghe lu à pierdût pes cjastronadis di Salvini, al sta ben atent a no meti in vore ats concrets che a puedin meti in moviment la autonomie regjonâl.
✽✽ Stant che al è aromai un politicant consumât al sa che, se al volès, cu la maiorance che si cjate fûr a Triest, al sarès in stât di movisi in maniere contrarie a Rome in tancj setôrs, chei che za il nestri statût di specialitât al previôt e al permet. In cualchi câs si larès al scuintri cul Stât, finalmentri la Comission paritetiche e podarès discuti su lis sieltis e no poltronâ beade in cualchi palaç trasteverin. Cussì si môf un partît, un leader che al crôt pardabon ae autonomie de sô tiere.
✽✽ Ma, just, di ce tiere fevelìno al veronês Fedriga, tant plui sensibil al incjant dal coregjonâl Zaia che al riclam di Toni di Cerneglons o di Marie di Vasinis? Ce nons barbars!
✽✽ E dopo, met il câs che la diestre e torni al comant, no varà mighe di lassâ une patate bolinte tra lis mans di un guvier amì! E se po al fasès ancje lui part di chel stes, cemût salvâ il lat e la cite? Miôr duncje zigâ “autonomie”, e pandisi tant che paladin di chê, ma intant continuâ a movisi fasint i interès des grandis aziendis, des confraternitis de energjie, de italianitât e dai sacris confins; tante retoriche e sieltis che no fasin ciert i interès de Regjon, e soredut no dal Friûl.
Dut câs, al è in buine compagnie: ae classe dirigjente furlane i va ben un om bessôl al comant, al baste che nol comandi e che nol ledi cuintri i siei interès di buteghe.
Basse manoalance, altri che autonomie. ❚

Dree Valcic

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +