Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Furlanist al mâr

Christian Romanini

Cuant che si fevele di Friûl, al è une vore dificil che come prin riferiment si imagjini il mâr. Par cheste motivazion al pues someâ strani savê che Marco De Agostini, segretari dal Moviment Friûl, al sedi a stâ a Grau “Al è ce che mi disin ducj cuant che o feveli di cjase mê” al dîs “Ma cemût, un furlanist come te al mâr?… mi domandin, ma jo o rispuint: Viodêt che Grau al è Friûl”.
Il segretari dal Moviment Friûl al veve tacât a frecuentâ la isule tai prin agns Novante in maniere saltuarie, fint che tal 2001 al à comprade cjase su la rive.
“Le ai cjolte dome parcè che o rivi al viodi simpri il mâr, che mi da ligrie e sens di infinît” al sclarìs “Invezit in mont, mi sint sierât e mi met avilizion: ma e je dome une cuistion personâl di guscj”.
Tornant su la storie, al à propit reson De Agostini cuant che al conferme che la storie de isule e je simpri stade leade cul Friûl “Aquilee e Çarvignan a son stâts i riferiments storics su la tiere ferme” al conferme “Al è dopo des bonifichis e de creazion de viabilitât gnove che si è viert un leam cun Monfalcon, ma la storie e cjale di chê altre bande”.
Magari cussì no, ancje fevelant cun int dal puest però si cjape at, une volte di plui, che di dute la storie locâl pôc o nuie al è stât insegnât a scuele e duncje, come che al diseve ancje pre Antoni Beline, “Nol è di fâur une colpe a la int”. Forsit e je ancje colpe des istituzions furlanis che a àn strascurât la furlanetât di Grau “O pensi a la Provincie di Udin” al marche il segretari dal Moviment Friûl. “Ma o scuen ameti che Grau e je simpri plui plene di furlans” al continue De Agostini “O sint a fevelâ par furlan plui chi che no a Udin: se i “furlans scjampâts” (chei di Grau che a son rivâts di Aquilee cu lis invasions barbarichis, ndr) a àn dismenterât o no cognossin la lôr origjin, i “furlans rivâts dongje” a son simpri di plui e cussì al capite che tes buteghis, i operaris, i operadôrs economics a son furlans e a fevelin par furlan”.
Cun di plui nol è di dismenteâ che Biagio Marin al jere iscrit a la Societât Filologiche Furlane, al veve vût une interessante corispondence epistolâr cun pre Josef Marchet e subit dopo de Seconde Vuere Mondiâl (tor dai ultins agns 40) al veve aderît al Moviment autonomist furlan di Pieri Pauli Pasolini.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +