Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI – I misteris di Lignan

ensoul.admin

E je rivade la Istât, e pai furlans al vûl dî dome une robe: Lignan. Dutis lis sabidis e lis domeniis il furlan al cjape la machine e al partìs, cun doi grancj pinsîrs tal cjâf. Il prin: saraie la polizie sul stradon di Tisane? Varaio pardabon di lâ a cincuante intune strade di dôs corsiis par bande?Il secont: va ben, ma in ce Lignan aio di lâ? Sì, parcè che secont di ce che tu âs di fâ, tu âs une Lignan di scelzi. Sabbiadoro e je la sielte plui tradizionâl, chê che no scontente nissun. Sabbiadoro al è il puest da lis fameis, dai fantats fin a disevot agns e dai todescs. Li tu cjatis un lît lunc e larc, lis buteghis par cuant che al è nulât e i PR che la sere a distribuissin lis riduzions par fodrâ l’asfalt.

Dai disevot agns fin che no si fasin fruts (che dopo si devente une famee e si torne a lâ a Sabbiadoro) si va a Pinete. Pinete al è il puest dai zovins e dai todescs. Il lît al è plui piçul e dut di rive in jù, ma cuant che tu jessis tu cjatis almancul cuatri-cinc puescj par cjoli un aperitîf. E la sere, se no tu sês ancjemò intor a chel aperitîf, a son locâi, discotechis, dut ce che tu âs voie, cussì la matine tu sês cussì strac che no tu ti rindis cont che il lît al è di rive in jù.

In ultim, a son chei che a scelzin Riviere. Riviere al è il puest dai plens di bêçs e dai todescs. Cualchidun al dîs che par jentrâ a Riviere bisugne passâ un bloc da la finance e fâ viodi il 740. Il probleme al è che a Riviere no si cjate nuie altri che plens di bêçs, cussì ancje cui che al à la cjase li, di sere al va a Pinete par fâ viodi il machinon a cualchidun altri.

E sarès ancje Lignano City, une robe che e varès di stâ tal mieç tra Sabbiadoro e Pinete, nome che nissun al è mai rivât a capî dulà che e sta. Par chest no à une sô identitât. In some: City al è il puest dai todescs e vonde. Ducj le àn sintude a nominâ, ma vêso mai sintût cualchidun che al dîs “O voi a City”? Pluitost, un al va a Barcole a distirâsi tal ciment cui triestins.

Ma e rive un etât, ta la vite di un furlan, che ancje se nol à fîs e al cjape milions di euros al mês, al torne simpri a Sabbiadoro. Sì, parcè che al è chel il puest dai furlans vêrs, chei che ancje la domenie e il mês di Avost a àn nome une robe tal cjâf. No par nuie al è l’unic puest al mont dulà che i implans balneârs si clamin “uficis”.

Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +