Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Adria Airways, e falìs la compagnie aerie slovene

............

Il prin ministri Marjan Šarec e il ministri des financis Andrej Bertoncelj a àn presentât in Parlament ai 7 di Otubar il dissen di leç di belanç pal 2020 e pal 2021. Aben che al sedi previodût un ralentament de cressite economiche (il Pil al è cressût dal 4,1% intal 2018, intant che chest an l’aument al varès di jessi dal 2,8%, intal 2020 dal 3% e intal 2021 dal 2,7%) pai prossims doi agns il guvier sloven al à previodût une spese a nivei record: 10,35 miliarts di euros intal 2020 e 10,45 miliarts intal 2021. Si pontarà a otignî un surplus dal 1% dal Pil e a lâ indevant sul troi de riduzion dal debit public e viers la stabilitât e sostignibilitât de finance publiche a tiermin lunc, ancje cun intervents e riformis struturâls. Il ministri des financis al à sotlineât che lis dôs finanziariis a son stadis preparadis cuntune voglade al avignî, al benstâ e ae stabilitât, intant che il prin ministri al à evidenziât cemût che si sedi rivâts a un just ecuilibri jenfri disvilup e spese sociâl.

Jenfri i setôrs prioritaris a jentrin la sanitât, la ricercje sientifiche, la economie e il sisteme di difese e di sigurece, intant che lis risorsis plui grandis a saran destinadis ae istruzion e al sport, ae previdence sociâl e aes pensions. L’aument plui impuartant di spese al è invezit previodût pe ricercje sientifiche e pe societât de informazion. Dut chest par contribuî a miorâ la competitivitât e il valôr zontât de economie slovene.

Par chel che al inten i contribûts ai slovens di là dal confin e ator pal mont e la lôr ativitât, la propueste de manovre finanziarie e assegne al Ufici governatîf pertinent 9,5 milions di euros sedi pal 2020 sedi pal 2021 (a pet dai 8,63 di chest an).

Cumò la manovre e vignarà discutude intes comissions singulis e il guvier al varà timp fin ai 6 di Novembar par modificazions dal câs al test. Dopo un altri esam de bande de comission financis, i tescj finâi a varessin di vignî votâts in aule ae fin di Novembar. Nol varès di jessi nissun risi pe aprovazion, no cate lis tensions in cressite jenfri la maiorance e la Çampe (Levica) che fin cumò e à garantide la poie esterne al guvier Šarec. Ancje intal câs che la Çampe e decidedi di votâ cuintri de leç di belanç, la poie necessarie e varès di rivâ dal partît di diestre SNS (Partît nazionâl sloven) che al à za declarât di volê evitâ a ducj i coscj la pussibilitât che il belanç al vignedi infossât e che al coventedi par fuarce l’esercizi provisori che al taiarès i tancj invistiments necessaris. ❚

Tjaša Gruden

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +