Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ECONOMIE. Puars, la muse platade dal Friûl

............

La cuantitât di int che si cjate intune situazion di privazion materiâl e je dal 6 par cent

Intun dai cines plui biei mai zirâts  in Friûl, “Gli Ultimi” di pre David Maria Turoldo e Vito Pandolfi, si viôt ben che la nestre tiere e à simpri savût ce che al vûl dî jessi puars. Al jere il 1963: ma tai passe 50 agns che a son passâts il boom economic nus à fat crodi che la puaretât e sedi sparide. Isal pardabon cussì? Al è avonde clâr di no, soredut intai ultins agns, par efiet de crisi che dal 2008 no à ancjemò molât di muardi i sghirets de nestre economie. Il numars des aziendis e dai puescj di vore al è colât e cuissà cuant che al tornarà ai nivei di prin.

Stant che dut un sisteme economic al è lât sù pal stec, si fâs pocje fadie a capî che il redit di cetantis fameis al è vignût mancul e no son stadis plui lis cundizions par alimentâsi, curâsi e vivi come prin. E se cheste no volìn clamâle puaretât, al è dut câs un malstâ che al cjape dentri une part penze de societât. Lis statistichis, par no fâi un tuart ae sensibilitât di cheste int, le definissin “esclusion” e “a risi di puaretât”. Tancj di fat si vergognin e nancje a domandin jutori. E alore Eurostat e Istat a van a cjalâ la situazion economiche di cui che al cjape mancul dal 60 par cent de medie dal redit ecuivalent sul teritori. In Europe cussì a risultin in cheste fasse mancul fortunade di popolazion il 9,4 par cent dai citadins. Nol somearès cuissà ce: ma a son plui di 33 milions di personis a cjatâsi in cheste situazion, sù par jù la popolazion di un paîs come il Maroc.

E la Italie? In cheste classifiche e je plaçade al cuint puest, cul 20,3 par cent di puars, daûr di Grecie, Spagne, Lussemburc e Romanie. E no je cuistion dome di vielis o di disocupâts, che – al è clâr – a son une buine part di chest numar. Tal nestri Stât la crisi economiche soredut dal 2008 e à slargjât cence control lis formis di lavôr sotpaiât o precari o cun pocjis oris lavoradis, o cuntune alternance di periodis di ocupazion e disocupazion. E duncje la preocupazion e sta tal nivel simpri plui penç di lavoradôrs che a son a risi di puaretât. Working poor, ju clamin par inglês, parcè che il fenomen al è pardabon globâl, e di fat ancje chenti a son aumentâts une vore tai ultins agns. Al Nord il lôr nivel al è passât dal 4,5 par cent dal 2004 al 6,9 dal 2017: intal stes interval di timp la lôr presince tal centri Italie e je dopleade dal 5,9 al 11,2 par cent. Al Sud si è invezit passâts dal 19,2 al 22,8 par cent: cuasi 1 lavoradôr su 4 al è intune situazion di deprivazion materiâl dulà che nol rive a permetisi bens o servizis che ducj a considerin necessaris. Ma se o lin a considerâ la fasse di redit subite plui alte, chê che e va dal 60 al 80 par cent, la percentuâl di popolazion sul teritori talian che si cjate in dificoltât e devente dal 28,9 par cent.

Ancje par chest i guviers talians a àn dopradis diferentis strategjiis par cirî di judâ cheste int, prin cu la Mia (Misuris di inclusion ative) e po cul Redit di citadinance. Dome il timp al disarà se chestis iniziativis a saran coventadis o no a ridusi il divari jenfri chei che a àn e chei che no rivin adore a vivi in maniere dignitose. Dal sigûr eliminâ la puaretât al è un dai obietîfs plui seris che la politiche e varès di frontâ in chescj agns. E no dome par fâ la caritât, ma par judâ a dâ gnovis prospetivis a cui che in chescj agns lis à pierdudis.

Ma in Friûl cemût ise la situazion? Dal sigûr no sin tornâts ai timps di Turoldo, ma o sin ben inviâts… Il nivel di puaretât relative al è plui bas di chel talian: o sin al 9,3, plui o mancul sul nivel european, ma la fasse che e sta subit parsore (chê dal 60 al 80 par cent di redit median di lavôr) e puartarès la percentuâl al 17,2. La cuantitât di int che si cjate intune situazion di privazion materiâl e je dal 6 par cent (cuintri il 10 di dut il Stât talian). E la situazion si sclarìs ancjemò miôr se o cjalìn i dâts di acès ai servizis. Dome l’1,2 par cent al à une erogazion di aghe iregolâr e mancul dal 5 par cent al à dificoltât a paiâ la lûs: il 6,3 par cent nol rive a paiâ lis scovacis, il 4,2 nol rivarà a onorâ un mutui fat pe cjase. Cetancj di plui, si pues pensâ, ma lis statistichis no lu disin, a rivaran cif e çaf a paiâ l’afit. Il 22,3 par cent al lamente di vê fastidis cui traspuarts sedi pe mancjance di mieçs publics, sedi pal cost di chei privâts. Une famee su 5 no à la conession a internet, ma il digital divide si scurte une vore se o pensìn che dome il 7,5 par cent dai furlans nol à un telefonut.

Par ducj chescj aspiets, il Friûl-Vignesie Julie al à standard plui bogns de medie taliane. Ma se il confront al ven fat cu lis altris regjons dal Nordest, chenti o sin plui puars e o vin mancul puescj di vore. La bande largje pai citadins e pes impresis e je cetant mancul presinte e i servizis a son clopadiçs ancje par chel che al inten refudums e energjie. Par esempli i furlans che no rivin a paiâ il gas e par chest a tornin a brusâ i lens a son cetancj di plui dai venits.

Un discors particolâr si podarès fâlu sui fruts. Se in Italie cuasi 1 frut su 3 al è a risi di puaretât e di esclusion sociâl, in Friûl cheste percentuâl si sbasse al 14,9 par cent, ven a stâi 1 frut su 7. Lu dîs il Grup di lavôr su la Convenzion pai dirits de infanzie che al spieghe che in cheste regjon a son cetancj i minôrs forescj che a son di bessôi. Tal 2018 a jerin il 5 par cent dal totâl talian (629 su 12 mil 457): e ancje se il Stât ju cure, tancj a deventin in curt ireperibii slargjant il numar dai puars di chenti.

Il cuadri piturât des statistichis al è chel di une regjon dulà che 4 su 5 fin cumò si son tignûts fûr de zone di puaretât, ma 1 su 10 al è invezit cjapât dentri e nol rivarà a saltâ fûr de vuate cun facilitât.

Se i puescj di vore no tornaran a cressi, se no si risolvarà il probleme di fâ cressi la economie, la disponibilitât abitative e la accessibilitât dai servizis, il pericul di cjatâsi di gnûf a ce fâ cui “Ultins” al sarà simpri in vuaite. Lu disin ancje i Servizis sociâi dai Comuns e i Centris di scolte de Caritas. Tal 2016 i prins si ocupavin in regjon di plui di 31 mil adults (e un numar di minôrs compagn) cuntun aument dal 11,5 par cent rispiet al an prime e dal 37 par cent confrontât cul 2012. La Caritas invezit e jude a capî di ce int che o fevelìn: il 35 par cent al rivuarde cubiis cun plui fîs e il 30 par cent invezit al è dât di personis che a vivin di bessolis. Sedi lis fameis che i vielis a son in prime linie sul teren de privazion: e la Mia (che e à dât rispuestis a 15 mil e 800 fameis, cuasi 43 mil personis), e je stade la prime soluzion par frontâ cheste situazion. Di fat intai trê agns di aplicazion il 56 par cent dai beneficiaris al è di fameis cun plui fîs, il 34 par cent al è invezit di bessôl. Plui de metât dut câs e à un Isee di mancul di 3 mil euros.

I “Ultins” a son bielzà culì: ma il Redit di Citadinance, che al varès vût di vê un efiet imediât su chest teren, no ur plâs masse. Fin cumò in regjon a son stadis dome 10 mil lis domandis fatis buinis: ma dome 3 mil e 300 a àn vude la pussibilitât di fâ colocuis par un puest di vore, e la strade par meti in sine il sisteme e somee ancjemò lungje. ❚

Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +