Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Universitât dal Friûl virtuose: e dal Stât a rivin plui bêçs

............

Il valôr de Universitât dal Friûl, de sô ufierte didatiche e de maniere cemût che al ven gjestît il belanç a son stâts ricognossûts a nivel ministeriâl, e i sfuarç fats a son stâts premiâts cuntun «bonus» di 1,5 milions di euros di finanziament. La gnove e rive ae fin di Lui e subit e scjasse il mont dai ateneus, dai gjornâi e dal Web.
GNÛFS CRITERIS_ Pe prime volte, il Ministeri al à metût in vore un criteri che si fonde su la cualitât par distribuî i fonts aes universitâts talianis: chei dulà che la cualitât de ricercje e de didatiche a àn nivei plui alts a saran premiâts. Il 7% dal Font di finanziament ordenari al è stât distribuît daûr di chescj criteris; 27 ateneus si son cussì dividûts i 525 milions di euros che a costituissin il font. Cjalant la graduatorie si pues jessi braurôs dal novesim puest de Universitât dal Friûl, daspò di mês di polemichis sul stât dal so belanç e sul so sotfinanziament cronic di bande dal stât. E pues pardabon jessi contente la retore Cristiana Compagno, che e viôt ricognossût il sfuarç fat in chescj mês: cuntun sotfinanziament di passe 100 milions di euros, a son stâts fats meracui. Di fat la Universitât dal Friûl e je tai prins puescj in dutis lis graduatoriis che a valutin i risultâts otignûts in rapuart ai mieçs a disposizion.
SOSPENSION PAR TRIEST_ Dongje di cualchi presince «scontade», no mancjin però lis sorpresis. La prime e je la sospension dai finanziaments aes universitâts di Triest, di Firenze e di Siena, in spiete che al sei presentât un plan finanziari par sistemâ i belançs che, a vuê, a risultin in ros. Il retôr dal ateneu di Triest, Francesco Peroni, al à dit daurman che si cjatisi devant di un fal che al sarà sclarît in curt, dal moment che il belanç al è in atîf. Il probleme però al è leât aes spesis pal personâl, che a àn superât il limit dal 90% dal finanziament fissât dal Ministeri, e che, in plui di escludi l’ateneu de spartizion dai fonts, al ten fermis ancjemò lis assunzions almancul fin al 2011.
Une biele gnove pe universitât furlane che, magari cussì no, e à simpri di difindisi dai atacs che i rivin di ogni bande, dispès ancje des istituzions che a varessin invezit di difindile.
Federica Angeli

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +