Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

DIBATIT. Lenghe furlane sul palc. Covential un Teatri stabil furlan?

............

Il sindic di Udin Fontanini al rilance il progjet, che al à viodûts tancj faliments e delusions

No si stufarìn mai di ricuardâlu: la identitât di un popul si misure de sô culture, de storie, des tradizions e ancje de lenghe, che e je la anime e il cûr dal nestri mût di pensâ, di resonâ e di vivi, cemût che al diseve pre Antoni Beline, che lis sôs peraulis a bechin tal vîf inmò in dì di vuê. Bisugne duncje jessi braurôs di doprâ il furlan, parcè che al da colôr e calôr ae nestre maniere di jessi e al merte di jessi doprât in ducj i cjamps de cuotidianitât, no dome cui amîs e in famee, ma ancje tes istituzions e tai contescj publics, stant che, cemût che al berlave chel che al fo un dai diretôrs plui sintûts e amâts (ma ancje scombatûts) dal nestri sfuei, «la lenghe e je pal popul ce che e je la aghe pal pes. Gjavant la aghe al mûr; cambiant la aghe al cambie savôr».

Chest pinsîr nol pues no cjatâ bonstâ soredut tal mont artistic, indulà che il prodot finâl (tal nestri câs il libri, la cjançon o il spetacul) al dipent in maniere strente di une riflession interiôr che si intint di comunicâ. Cemût rivâ adore a esprimi se stes se no si è libars di fâlu te forme che nus sarès plui naturâl?

Intune ete globalizade, indulà che la culture di masse e je daûr a cjapâ simpri plui pît, talpassant e crevant chês che a son lis specificitâts e lis specialitâts, al è pardabon dificil di restâ inlidrisâts tal propri fondâl, cence riscjâ di jessi menâts vie de curint de omologazion e cence che cheste e spandi lis sôs sostancis intosseantis che a puartin a une assuefazion totâl. Purpûr, tal mieç di dut chest nivelament, e je ancjemò cualchi sperance, cemût che e testemonee la cualitât des creaturis (e no si pues dineâ che pal autôr il risultât di une creazion artistiche al è tant che un part) nassudis tai ultins agns tal contest furlan. De narative, indulà che il mont dal fogolâr e dal Friûl contadin al à lassât il puest a senaris gnûfs, cul gust di inventâ e di sperimentâ gjenars e stîi diferents, ae musiche, li che la vilote (che bisugnarès studiâle di plui, ancje a scuele, invezit di fermâsi a chês cuatri pivetadis stonadis cul pifar) e je stade riscuvierte e miscliçade cun melodiis di altris culturis, lant a cirî, tal stes timp, di zuiâ cu la lenghe, doprantle ancje par fâ rap e rock, cence dut câs dismenteâsi dal test, che cualchi volte al rive a espressions poetichis une vore altis.

E sul palc, invezit, si sintial il rivoc de vôs furlane? Cjalant il setôr amatoriâl, si podarès rispuindi di sì cence çancis, viodudis lis tantis compagniis diletantis che cun impegn e passion a puartin ator i lôr spetacui, cun grant sucès e agradiment dal public, folcjât dentri di teatruts di paîs, salis parochiâls o ancje sot dai tendons di sagre. Il plui des voltis, però, il repertori al è “brilant”, cun pontis di comicitât che no si lassin scjampâ cualchi volgaritât o cualchi strambolot, che par sigûr a fasin ridi di plui, ma che forsit no son cussì necessariis pe comprension de storie e pal valôr de opare. Se si volte il voli plui adalt, lant a cirî chei che a son i professioniscj, si viodarà che, gjavât il Teatri Incerto, grup che in scuasit cuarante agns al à concuistât ducj i cjantons dal Friûl e no dome, nol esist sù par jù nissun altri atôr che al recite di regule in lenghe furlane. Sigûr, ator si pues cjatâ plui di cualchi spetacul fat par furlan e interpretât di int che lu fâs par mistîr (il stes Fabiano Fantini, Massimo Somaglino, Aida Talliente, alc dal Molino Rosenkranz, dal Teatro della Sete o dal Teatrino del Rifo, tant par fâ dome cualchi non), ma par solit a son progjets peâts a cualchi finanziament, o ben tentatîfs ardimentôs di “resistence” che, no cate la cualitât fûr di discussion, si fermin daspò di une o dôs replichis, parcè che no cjatin nissun supuart o forme di distribuzion.

Forsit, chest vueit si podarès jemplâlu cu la creazion di un Teatri stabil furlan, une cuistion frontade plui voltis in passât tai nestris numars e che cumò e je tornade fûr tes liniis programatichis dal gnûf sindic di Udin, Pieri Fontanini, che al intint cence fal di puartâ indenant chê che e je deventade une bataie di vite par Bepi Agostinis.

Al è ancjemò masse adore par capî se e cemût che cheste propueste e larà indenant, dut câs, al sarès di tignî il troi ben batût, stant che chest progjet, che al à viodûts tancj faliments e delusions, al è in spiete di plui di trente agns. Ocjo che a spietâ masse che i timps a sedin madûrs, si va a risi che a ledin fraits. ❚

Serena Fogolini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +