Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A ‘nd è ancjemò furlans

Pre Antoni Beline

Editoriâl da La Patrie dal Friûl di Mai dal 1985, n. 5
Nus à dulît il cûr a sintî, tal indoman des votazions, int di rude fede furlane a berlâ la lôr disperazion parcè che ur à parût, contant i vôts dal MF, che la bataie dai furlans e jere aromai pierdude e che la cuistion furlane si jere ridusude a di un faliment.
Cun grande serenitât e libertât, o podìn dîur che la lôr fadie no je lade lafè pierdude. Che anzit, se no jerin lôr a combati cun coerence e continuitât zornade dopo zornade, an dopo an, i vôts dal partît autonomistic a saressin stâts cetancj di mancul, e che, se no combataran plui, alore sì ve che e sarès grivie pardabon. E chest no lu disìn tant par consolâju, ma parcè che o partìn di une convinzion di fonde: che la “cuistion furlane” no si identifiche cuntun partît e che cheste stesse idee di Friûl, che si puartìn daûr come ereditât storiche preziose, e va mudantsi cul passâ dal timp e cul presentâsi a la ribalte de storie des gnovis gjenerazions.
La “patrie”, come che le intindevin i prins, grancj ideatôrs di cheste bataie sacrosante, no esist plui. Parcè che o sin gambiâts nô. E i paris dal Friûl, apont par vie che a son paris, a àn di vê vût fîs. E di cuant mai in ca i fîs sono une copie spudade dai gjenitôrs? E, seconde domande, isal just che i fîs a scuegnin par fuarce rispielâsi in chel che ju à fats? La vite e je un lâ indenant seguitîf, magari a madrac vie, ma un lâ indenant. E ancje il Friûl di vuê nol podarà par mai jessi il Friûl che lu àn lumât, tune grande vision profetiche, i fondadôrs de cuistion furlane. Nô, che o sin i lôr fîs e i lôr nevôts, o vin di dâ une man par fâ sù un Friûl che al sedi un spieli dal nestri mût di vivi e di viodi lis robis. Simpri furlan, simpri compagn te sostance, ma diferent tal mût concret. Parcè che o sin e o vin dirit di jessi diferents. Cun grande pâs dai nostalgjics, a Turoldo vie, che ogni volte che a tornin chenti dal lôr singarâ plui o mancul spirtuâl e obleât, a cjatin un Friûl simpri mancul “furlan”. E lôr, sono simpri chei?
Ma a ‘nd è ancje une altre reson, e o cirarìn di sclarîle. No esist une cuistion furlane che si puedi e che si vedi di cjalâle cuntun sôl misurin. E chest a àn di capîlu ancje i rapresentants dal MF. Ciertis ideis (al è il câs di dî par furtune) no son monopoli di nissun. Parcè che a son veris e a son imbrucjadis. Pa la cuâl ce che al podeve jessi patrimoni di un partît nassût tun timp ben definît e cuntune suaze storiche che no je plui chê, cumò si è slargjât, al à ciapât pît. E cjapant pît e slargjantsi, al à cjapât altris tonalitâts e altris clâfs di leture. Cun chest o vin di vêi agrât al MF ma o vin ancje di preâlu di fâ un pas psicologjic, che al coste simpri: di rindisi a di un pluralisim.
Se a la fin dai agns 60 cierts nons a jerin emblemis, i unics, di une idee, cumò cheste idee le puartin indenant ancje altris di lôr, che no son par chest mancul furlans, ancje se a vivin fûr di chê parochie. No si riferìn, naturalmentri, al trio meridionâl che si è presentât dapît da jet dal Friûl par vuarîlu usance i trê miedis dapît dal jet di Pinochio. O intindìn i centenârs e centenârs di personis che, metintsi in liste tun partît o ta chel altri, no crodin di rinunziâ a la lôr fede furlane. E o volìn sperâ, ta chel spirt di “autonomie” che al à di jessi la anime des aministrazions locâls, che a lavoraran ancjemò pal Friûl. Par altri si scuen ameti che il tant che al è stât fat in Friûl ta chescj agns al è merit ancje di int che no à la tessare dal MF ma che si bat pai problemis furlans salacor cun plui vivarositât e clarece. Senò cemût si spieghino lis firmis pe universitât, chês pe autonomie di Triest, l’afiet che la int e à par “Onde Furlane”, il slargjâsi de toponomastiche par furlan, lis publicazions di ogni gjenar, lis iniziativis culturâls, la ativitât de “Glesie Furlane”, i grops culturâi, musicâi e di teatri, l’art, i sfueis locâls, la stesse urbanistiche induvinade de ricostruzion? Al vûl dî che furlans a ‘nd è e tancj ancje. E se il partît dai furlans al sta calant, nol à di calâ l’impegn dai furlans tai partîts. Cui si sintial di sustignî che cierte int no àn dade e no stan dant une man pal Friûl?
Si tratarà di stâur sot, di invoiâju, di judâju cu la critiche e ancje cu la laut cuant che a meretin. E se la nestre int e vote chei partîts e chei oms li, al è un segnâl che no si sint tradide te sô fede furlane. E nancje no si pues pensâ che a sedin ducj stupits o vuarps!
La strade di fâ e je lungje e fadiose. Cuintri de tentazion di voltâsi indaûr cul cûr sglonf di nostalgjie o di mandâ a trai dut cul cûr sglonf di rabie, o disìn che lavôr a ‘nd è tant che si vûl e che ducj i furlans che a son jentrâts tes aministrazions comunâls e di provincie (e de Regjon n.d.r.) a àn la pussibilitât e il dovê di fâ tant par no disfigurâ la muse dal nestri Friûl. Un Friûl edizion di vuê, monopoli di nissun e patrimoni di ducj.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +