Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Glesie Furlane e publiche “I Recitatîfs Liturgjics” par cure di pre ‘Sef Cjargnel

............

FEDE E IDENTITÂT CULTURÂL

Une antologjie uniche di 28 composizions cu la partecipazion dal Coro “Rôsas di Mont” de Plêf di Guart

A son tantis lis iniziativis e lis ativitâts che a puartin indenant cun passion e competence, cul desideri di viodi la lenghe e la culture furlane nobilitade, no dome in place (indulà che in vêr al è inmò tant di fâ), ma ancje in glesie. Il grup di Glesie Furlane al fâs chest, par vocazion, fint dai agns ’70, cuant che al è nassût tal contest de cussience autonomiste e daûr dai pas de Teologjie de liberazion tacade di pre Checo Placerean. Une schirie di iniziativis dilunc cuarante e passe agns, votadis a vierzi la cause, stimolâ la cussience, a tegni cont, doprâ e trasmeti la lenghe furlane ancje intal cûr des funzions religjosis. Il grup al à bielzà fat la traduzion in marilenghe de Bibie tal ’97, dal Lezionari tal 2001, e prontât il Messâl Roman, cun tantis azions pal so ricognossiment, e une liste lungje di altris publicazions, mostris, concierts, incuintris di ogni ordin.

Di resint, a àn sburtât fûr, une daspò che altre, trê bielis e impuartantis ideis, deventadis realtât: il libri “50 Corâi de cristianitât todescje voltâts par furlan” (2016), il film documentari “Missus” (2017), produsût de Raja Film, curât e diret dal regjist udinês Massimo Garlatti-Costa, e di pôc il dopli cd “I Recitatîfs Liturgjics”, une antologjie uniche, che e viôt la partecipazion dal Coro “Rôsas di Mont” de Plêf di Guart.

Daûr e dentri di ducj chescj lavôrs, e je la figure e la anime di pre ‘Sef Cjargnel, il predi musicolic disparût in maniere improvise ai 30 di Dicembar dal 2017. Un om che al à dedicât la vite interie, cun semplicitât e no cence profonditât, ae cause furlane in dut il so insiemi.

Cheste ultime racuelte in particolâr, si propon di jessi – come che al scrîf pre ‘Sef, che purtrop nol à podût viodi la publicazion – “un jutori che al cîr di procurâ chei furniments poetics e simbolics che la estetiche e la art a puedin burî fûr, par voluçâ il popul che al celebre, tune atmosfere di contemplazion dal misteri, vierzintlu ai segnâi de Gracie e de udience dal Spirt”. A son protagoniscj i cjants patriarcjins che pre ‘Sef al à cjapât sù tai agns de vive vôs dal popul furlan, studiâts fasint paragon cun altris testemoneancis, altris lezions, fin a rivâ a meti dongje, a meti in notazion, a fâ eseguî e a regjistrâ un bon grup di Salms e Lezions, par un totâl di 28 composizions.

O vin domandât al segretari di Glesie Furlane Christian Romanini cualchi impression sul stât de art des lôr iniziativis. «Se di passe cuarante agns o sin inmò che o scombatìn pe cause e o vin ancjemò di puartâ a cjase la aprovazion dal Messâl Roman voltât par furlan – al dîs -, dal sigûr al è ancjemò tant cefâ. Ma o scugnìn constatâ che, se a nivel popolâr e ancje fûr o ricevìn atestâts di stime e afiet, la jerarchie eclesiastiche locâl e une cierte “inteligentia“, plui che supuartânus, nus sopuartin».

Cuale ise la formule juste di doprâ par tornâ a meti il furlan e la sô int al centri de vite in Friûl? «Al è dibant platâsi daûr di un dêt, ma int tant che pre Renzo Dentesan, ‘Sef Cjargnel, ma o zonti ancje pre Antoni Beline e altris nons tant che pre Checo Placerean, pre Pauli Varut, a jerin fîs di une stagjon che e à parturîts “grancj cjâfs”: la vere e gjenuine classe inteletuâl furlane. Vuê come vuê, se o vin di fevelâ di predis, o vin ancje il probleme che a ‘nd è simpri di mancul, la etât medie dai predis che a son ancjemò in Glesie Furlane e cres simpri di plui. Duncje al è evident che al è une vore plui dificil che a nassin gnûfs pastôrs che a podedin vê ancje chê funzion di inteletuâi organics dentri de societât furlane. Come associazion, o vin il contribût dai laics che a cirin di dâ une man. Al è di sperâ che l’esempli dai “predis iluminâts” al podedi ispirâ i laics e che e sflorissi finalmentri une classe inteletuâl laiche che e vedi a cûr il Friûl, e che e fasedi di “pastôr”».

di Alessio Screm

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +