Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«Sanitât, conzelâ la riforme e cambiâ rote»

............

In spiete dai prins proviodiments, “La Patrie dal Friûl” e stimole il GNÛF governadôr

ZAGA BALOG
No ae aziende sanitarie uniche regjonâl

“Cumò si spietìn un cambi di rote decîs su la riforme sanitarie”: Zaga Balog, referente pal Coordenament dai Comitâts a difese dal Ospedâl di Glemone (e infermiere tal pont di Pront intervent dal nosocomi glemonàs e dai 29 di Avrîl ancje conseire comunâl inte maiorance dal neu sindic Revelant), no fâs zîrs di peraulis, ancje se e amet che “il gnûf president al varà bisugne di timp par visionâ i risultâts de riforme Serracchiani in ducj i aspiets dal teritori regjonâl. Però, za dal moment si pues procedi cuntun conzelament de riforme”. E je fiducie par vie che i Comitâts si son cjatâts cun Fedriga in campagne eletorâl (come pûr cul Movimento 5 Stelle, intant che il centriçampe al à declinât l’invît al confront), e lui si è dimostrât “une persone tant disponibile a scoltâ”.

Cuâi sono i ponts fondamentâi di une pussibile svolte? “A son chei che o vin denunziât simpri, fin di cuant che si son tacâts a intuî i lineaments de riforme Serracchiani-Telesca – e sclarìs Balog -. Unificâ la sanitât teritoriâl cun chê ospedaliere e cu la ricercje universitarie al è stât un erôr grâf parcè che i fins di chescj trê comparts a son cetant diferents tra di lôr. Si è creât un cjalderon di no podêlu gjestî. Si spietìn che Fedriga al sielzi i siei colaboradôrs plui direts tra i professioniscj e i operadôrs de sanitât, personis competentis e formadis, par cjapâ in man la situazion”.

La esperience di chescj cinc agns, secont Balog, “e à dimostrât che il depotenziament dal Ospedâl di Glemone in Presidi pe salût nol à fat altri che stropâ chei altris nosocomis di rêt di San Denêl e di Tumieç, creant discomuts ae popolazion dal Friûl de Alte e de Pedemontane. Cumò no si trate semplicementri di tornâ ae situazion pre riforme, ma al bisugne vierzi gnovis prospetivis. Si à di partî di un studi seri su lis esigjencis dal teritori in dutis lis sôs variabils, ancje orografichis, cence rimetisi a modelins prestruturâts e pensâts a taulin, che a valin di Tarvis a Triest. Nô o proponìn une aziende gnove che e fasi riferiment ae aree largje udinese, che no sedi plui unide al teritori di Codroip ma che e inglobi chel di Tarcint, e là che l’ospedâl di Glemone al recupari lis sôs funzions di rêt insiemi cun Tumieç”.

Semafar ros invezit pe ipotesi di une aziende sanitarie uniche regjonâl, che e jere stade puartade indenant dal Centridiestre cul president Tondo: “E je une soluzion dificile di gjestî – e conclût Balog -. O pensìn che si puedi lâ viers trê areis largjis (Triest, Pordenon e Udin) dividudis in distrets, tant che la aree di mont”.

di Roberto Pensa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +