Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Tutelâ il paisaç par salvâ la memorie

............
Erika Adami
Erika Adami

Passant pe enesime gnove taronde, a servizi dal enesim centri comerciâl, il pinsîr al è simpri chel: ma trope tiere ise stade sacrificade tai ultins dîs, cuindis agns in Friûl par fâ gnovis stradis, zonis residenziâls, industriâls, comerciâls? Masse.

L’Istitût superiôr pe protezion e pe ricercje ambientâl (Ispra) – studiant cun scrupul i procès di trasformazion dal teritori – nus al ricuarde ogni an. Di un biel toc, al met il Friûl-Vignesie Julie tra i prins puescj in Italie par consum di tiere (e une posizion di vertiç la regjon le à ancje par superficie di vendite de grande distribuzion), cun valôrs che a rivin scuasi al 9% a pet de superficie teritoriâl complessive (la medie europeane e je parsore dal 4%) e che no si puedin justificâ cu la cressite demografiche, che, si sa, no je.

Ce vuelial dî? Che ogni an a vegnin “mangjadis” desenis di etars di plui di chel prime, e no dome in citât. E la liende no je cambiade cu la gnove normative regjonâl in materie, volude de Zonte Serracchiani.

O sin lontans dal centrâ l’obietîf dal consum zero di tiere che tancj aministradôrs, a plui nivei, a àn fevelât: marketing teritoriâl di un teritori che nol sarà plui, lant indevant cussì. No stin a dismenteâ che la plui part dai terens destinâts ae urbanizazion a son i miôr, chei di planure e plui produtîfs, tant che a àn denunziât cetantis voltis lis organizazions di categorie dai agricultôrs. E no stin nancje a dismenteâ i servizis ecosistemics preziôs peâts al stât naturâl de tiere (mitigazion dal clime, mantigniment dai ecuilibris idrogjeologjics, miorament de cualitât dal aiar…).

Un gnûf svilup al è pussibil (che lu tegnin a ments i gnûfs aministradôrs locâi, sielts dai citadins tes elezions resintis, e i lôr tecnics), rispietôs ancje dal ambient dulà che si vîf, che al è un valôr multidimensionâl – ben comun, dirit individuâl, interès de comunitât – e al impegne ducj: singui, associazions, istituzions. Imponie o no une riflession il fat – pandût di resint simpri dal Ispra – che in regjon o vin la presince di pesticidis, in superficie e sot tiere, plui alte de Italie?

I vûl un gnûf svilup, al è necessari, e che al sedi rispietôs dal paisaç, ven a stâi il “prodot” storic e culturâl li che a lavorin intune nature e om, impuarît simpri plui ancje in Friûl e menaçât di progjets calâts dal alt o che a passin cu la complicitât o la inerzie de politiche (eletrodots, superstradis, cimentificazion di aghis…). Il paisaç nol è dome chel piturât tai cuadris o il fonts par fâsi un selfie, al è chel che al sta ator di nô, chel li che o sin nassûts, che o cjapìn fuarce, come che le cjapìn de memorie de nestre infanzie, de nestre zoventût. Distruzilu al è come pierdi la nestre memorie, la nestre identitât.

di Erika Adami

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +