Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Furlan sul ôr dal Danubi cun “i Radiatori”

............

«O fasìn musiche messedant la nestre storie artistiche e culturâl, miscliçant lis lenghis»

Il pît al bat il timp, il cjâf al tache a movisi, lis gjambis a scomencin a balâ e la temperadure si alce. Il sudôr si messede ae bire che e svole, e la lenghe furlane e je rivade ancje a Viene.

A van ator in biciclete, vistint salopettes coloradis par sunâ al tramont dilunc dal Danubi, a fiestis di students e matrimonis, puartant ligrie, compagnie e calôr cun cjançons in furlan che a fevelin di cusine e mangjâ cul lôr stîl up-tempo rock’n’roll. A son “i Radiatori”.
La lôr storie e scomence tal 2014. Ulisse Viezzoli, fi di art e plui zovin vincidôr dal Premi Friûl cul so grup grup punk blues tindint al psichedelic “Ulisse e i Ciclopi”, al è juste rivât a Viene. Dominik Heizmann, vienês di nassite, al fâs za zirâ i cjâfs e saltâ il public ai concierts cun diviersis grups locâi e cun braùre al sune il liron, lis percussions classichis, il tambûr e la marimba.

I doi zovins si cjatin intal “Türkenwirt”, un spazi creât dai students par mangjâ insiemi e par scoltâ musiche, e dal nuie a tachin a discori su cemût che si fâs la plui buine paste pe pize.

Cussì, di chel incuintri e de passion pe musiche, a nassin “i Radiatori”. A scomencin la cariere insiemi a altris doi amîs sunant covers rock’n’roll. Cul invecjâ e la necessitât di cjatâ lavôr, i cuatri dai “i Radiatori” a son restâts doi: Uli e Dom, che deventâts grancj amîs e coincuilins, si divertissin a sunâ e cusinâ insiemi, e dopo svariadis aventuris, tal Març dal 2017 a tornin a jessi atîfs cun gnûfs tocs plens di entusiasim, e a messedin dutis lis ispirazions dal rock internazionâl, poliglot, dai agns 60 fin vuê.
«O sin un grup “fai-da-te” – al conte Viezzoli -. Si preparìn dut di bessôi e o continuìn a sperimentâ cu la musiche, messedant la nestre storie artistiche e culturâl, miscliçant lis lenghis e fasint in mût che ognidun al interpreti la musiche in maniere libare. No coventin masse robis. Nus baste la musiche, la int e a son lis personis che a fasin il puest».
Cuntun spirt gnûf, e indipendents di machinis e di amplificadôrs, “i Radiatori” si son inventâts un mini complet pe batarie che si sune impins, e vie in biciclete a sunin ator par dute Viene a puartâ calôr e ligrie. «”i Radiatori” al vûl dî vivi la vite in mût spontani, onest, in amicizie e cun interazion umane, cence nissune bariere culturâl, e ancje jessi un pelut anticonformiscj».
Il lôr repertori al conte 10 tocs. Cjançons plenis di ritmi e melodiis complessis che a son part di un compromès tra i doi artiscj: Dom al è chel che al fâs i rangjaments des cjançons e Uli al met dongje peraulis “cence sens”. Tra i titui plui cognossûts a vin “Hombre Suburbano”, “Charlie fûr dal Barcon”, “Vonde”, “Reihe um Reihe” e “Ora de Publicitât”, prin toc dal 2018, an che ju puartarà fin in Irlande a sunâ par fiestis e matrimonis. No dismentein però il Friûl: come ogni an, ju cjatarìn ae Fieste de Vierte a Cormons, a Friuli Doc, al Pignarûl di Flumisel, su Radio Onde Furlane e in tancj altris lûcs. Te pagjine Facebook e sul canâl Youtube di “i Radiatori” o cjatais i videos di chest doi ardôs che si fasin clamâ “il scuadron speciâl dal rock’n’roll di ostarie plui veloç che al sedi”: “uptempo-Beisl-rock’n’roll Sondereinsatzkommando”.

di Moira Pezzetta

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +