Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CORSICHE. La gnove Corsiche ae prove dal autoguvier

............

Prins pas di autonomiscj e indipendentiscj daspò dal sucès eletorâl

Il risultât di un percors culturâl e politic che al à lidrîs antighis, ma che si à disvilupât in particolâr dilunc dai ultins agns e che il so caratar di fonde al è la capacitât di tignî dongje, cun ecuilibri e cun coerence, pragmatisim, ideâi, capacitât di dialic e di confront. Al è chel che al è saltât fûr des elezions “regjonâls” che a son stadis in Corsiche ai 3 e ai 10 di Dicembar stâts. In chê ocasion i citadins de isule, cul 56,5% dai consens tal secont turni a pro de coalizion nazionalitarie “Pè a Corsica” (che e veve za cjapât il 45,36% dai vôts tal prin), a àn fat une sielte fuarte, clare e par nuie casuâl a pro de aleance tra i autonomiscj di “Femu a Corsica” e i indipendentiscj di “Corsica Libera”, che si presentavin adun cuntun program che tra i siei ponts di fonde al previôt la couficialitât de lenghe corse, une soluzion pe cuistion dai presonîrs politics e il statût di resident par fâi cuintri ae speculazion edilizie.

Lis elezions pe gnove Coletivitât Teritoriâl uniche de Corsiche, che i àn dât a “Pè a Corsica” ben 41 dai 63 puescj disponibii inte Assemblee de isule, a segnin un cambi culturâl che al tocje dute la societât di chenti. Di une bande l’eletorât cors al à premiât la azion dal guvier vuidât dal autonomist Gilles Simeoni e de Assemblee cun a cjâf l’indipendentist Jean-Guy Talamoni, che dal 2015 al 2017 a àn inviât il percors istituzionâl de fusion tra la Coletivitât precedente e i dipartiments de Alte e de Basse Corsiche, che al vignarà completât vie par chest an. Di chê altre al à mostrât, in maiorance, la volontât che lis cuistions che a tocjin chê comunitât e i siei rapuarts cul Stât francês, cu la Europe e cul mont a vegnin frontadis cuntune vision e cuntune atenzion che a sedin “de Corsiche” e “pe Corsiche”.

Chest ategjament si lu vualmave za doi agns e mieç indaûr, cu la prime vitorie tes elezions “regjonâls” de bande de aleance, e si à palesât ad implen juste vie pal an passât, a tacâ des elezions politichis di Jugn, là che 3 dai 4 puescj di deputât ju àn vuadagnâts propit i candidâts nazionalitaris. Cun di plui tes ultimis regjonâls, dongje de afermazion di “Pè a Corsica”, tal prin turni al è stât ancje il risultât di “U Rinnovu”, altre fuarce indipendentiste che e à cjapât il 6,69% e che par pôc no à rivât a passâ il soiâr dal 7% par fâ il secont turni e par jentrâ te Assemblee.

Propit la presince e il risultât di “U Rinnovu” e salacor ancje la sô sielte di no imparintâsi cun “Pè a Corsica” te balotazion a son un altri segnâl fuart dal cambiament che al è in vore te isule, là che e esist une vision di Corsiche, condividude di tancj di lôr ancje se cun ategjaments diferents, che e je alternative e salacor antagoniste rispiet a chê che a àn a Parîs.

Il spieli di chest al è il ridimensionament di ducj i partîts unioniscj e in particolâr di chei di çampe e di centriçampe. Altris elements impuartants a son stâts l’impat dal cambiament istituzionâl inte direzion de unitât aministrative, la incressite e la evoluzion positive de cussience identitarie e la crisi di chel sisteme clientelâr “tipic” di une cierte Corsiche “francesissime”, che si à palesade ancje tal astensionisim fuart (48%).

Cumò, inte suaze de aministrazion de Corsiche e de politiche pe Corsiche, i doi rapresentants principâi de coalizion – Simeoni e Talamoni – a varan di fâsi sintî e di fâsi scoltâ di Parîs. Dopo doi incuintris interlocutoris in Zenâr cui rapresentants dal guvier, che pal moment si son mostrâts sorts denant des propuestis di “Pè a Corsica”, si cjataran in curt cul president Macron. Viodarìn ce che al nas.

di Marco Stolfo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +