Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tommaso Cerno

............

CENTRIÇAMPE
«Imagjinâ une Europe di Stâts e Regjons autonoms colegâts di infrastruturis»
Il gjornalist Tommaso Cerno, 43 agns, condiretôr jessint di Repubblica, za diretôr dal Espresso e dal Messaggero Veneto, al è candidât pal Partito democratico al Senât (in Friûl-Vignesie Julie al proporzionâl e a Milan tal uninominâl). Dirits, dovês e libertât di ogni citadin, dal ricognossiment de identitât plene fin ae ocupazion plene, lis sôs prioritâts.
1 «Bisugne capî il contest là che Stât e Regjon a àn tentât di salvâ ognidun il propri belanç e il propri status intun moment di crisi. La cuistion de autonomie, però, no je une cuistion nazionâl. E je une cuistion europeane che e viôt areis compatis culturalmentri fin al pont di formâ une comunitât autonome rapuartâsi al continent. Di là duncje des misuris tecnichis che a àn di garantî ae Regjon un suplement di autonomie ancje finanziarie e no un barat cun Rome, la uniche strade e je chê di imagjinâ biadelore une Europe costituide di Stâts e Regjons autonoms no plui dividûts di confins, ma colegâts di infrastruturis».
2 «Cu la Presidence Cecotti, la Regjon e veve cjapade la strade juste par podê fevelâ, plui che di valorizazion, di afermazion de lenghe furlane al stes nivel di tutele de lenghe taliane e di chês altris lenghis regjonâls. In fase atuative, la Lega e à trasformât cheste politiche culturâl intune propagande che e à doprât tancj bêçs publics – distribuintju a ploie, cun spirt pôc furlan -, ma no à puartât ae paritât. La strade juste e reste chê dal imprin: valorizâle a scuele e intes universitâts. La Rai in chest e à di vê un rûl plui eficaç, ma ancje i inteletuâi a àn di esprimisi in lenghe furlane».
3 «Se une vision Friûl-Vignesie Julie-Rome e je antistoriche parcè che o vin di cjalâ invezit l’as cun Brussel, al è consecuent che il puart di Triest al sedi une infrastruture leade in maniere naturâl al Friûl, e dal teritori regjonâl intîr po al vedi di disvilupâ i siei trafics bande la Europe e il mont».
4 «Cuâi struments legjislatîfs puedino permeti a fenomens planetaris che a rivuardin ancje il nestri teritori di integrâsi e deventâ lôr espression contemporanie de culture furlane? Se o calcolìn pericolose la modernitât al vûl dî che no crodìn che la autonomie regjonâl e sedi plui fuarte dai stâts nazionâi, ven a stâi buine di sorevivi ae fin dai confins e a un avignî di unitât politiche e di multiculturalitât de Europe».
5 «Al è necessari puartâ a regjim e interconeti lis infrastruturis europeanis che a coleghin la nestre Regjon al rest dal continent par podê dopo tutelâ in maniere serie e virtuose il paisaç e il patrimoni naturâl, tra i plui biei di Europe».

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +