Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Domenico Balzani

............

Movimento 5 Stelle

Un bariton par cambiâ musiche ae politiche furlane
Gnûf di esperience politiche, Domenico Balzani al à 49 agns e si presente ae Cjamare intal coleç uninominâl di Udin, definintsi tant che “esterni” dal Movimento 5 Stelle. Nassût a Alghero, in Sardegne, ma furlan di adozion di plui di 20 agns, al è artist liric e al insegne cjant e direzion dal spetacul al conservatori Tomadini di Udin (ma ancje a Vignesie, Cagliari e Lucca). Atenzion ai lavoradôrs autonoms e dipendents, famee e istruzion a son i ponts principâi de sô campagne eletorâl.

1. Lis Regjons a statût speciâl a àn di vê la pussibilitât di doprâ, intun rapuart di reciprocitât cul Stât, lis risorsis produsudis sul lôr teritori. No soi di chei che a acusin il guvier regjonâl passât, ma la autonomie de Regjon Friûl-Vignesie Julie e merete plui rispiet.Chei pats a somein plui imposizions che acuardis.
2. Intai agns o ai promovût incuintris e conferencis di confront tra lis minorancis sardis e furlanis. Di sart o ten tant ae mê lenghe, e la tutele des minorancis e je une dai ponts fers de mê campagne eletorâl. Il guvier centrâl al difint pôc chestis risorsis culturâls che invezit a son impuartants ancje pe economie. L’insegnament intes scuelis al va garantît e intensificât. A van dâts spazis oportuns sul canâl Rai 3, includût un telegjornâl par furlan.
3. A son invistiments impuartants di fâ in teme di infrastruturis. La autostrade A4 e lis feroviis a son un cuel di butilie pe economie. Se i traspuarts publics viers il teritori interni a funzionassin ben, i turiscj che a rivin a Triest cu lis croseris a podaressin visitâ ancje il Friûl.
4. No si è fate mai une politiche serie pes fameis. Si ‘nt fevele tant, ma cence mai tradusi lis peraulis in poiis concretis, tant che i aiûts aes maris che a lavorin (asîi nît gratuits, contribûts pes spesis di istruzion). Dal sigûr, cui che intai decenis al à creât chescj problemis nol pues jessi clamât vuê a guviernâ par risolviju. Voltìn pagjine!
5. Pal Movimento 5 Stelle dutis lis sieltis impuartantis a àn di jessi cjapadis cui citadins. La politiche si fâs cu lis personis, che no àn dome di jessi informadis ma ancje includudis, cussì che dai citadins a puedin vignî propuestis plui buinis di chês che a son su la taule. O pensìn a une Italie al 100% rinovabile. Il futûr al è un ambient net e san che al alci la cualitât de vite dai citadins, e chest al crearà gnûfs puescj di vore.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +