Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Pre ‘Sef Cjargnel, agnul di biele vôs

............

La grande ereditât umane e culturâl dal predi e musicolic furlan

Ai 30 di Dicembar dal an che al è a pene passât, nus à lassâts pre ‘Sef Cjargnel. Bot e sclop, cence visâ, cence volê disturbâ nissun, come che al jere usât. Om e predi straordenari, bon pastôr di dute la comunitât furlane che al à amât cence risiervis, par une mission umane e religjose puartade indenant dute la vite, cun grande dignitât, competence, sintiment. Nassût a Remanzâs ai 13 di Otubar dal 1940, nomenât predi ai 29 di Jugn dal 1965, a partî dal 1972 al è stât plevan de Plêf di Sante Marie di Guart insiemi a pre Laurinç Dentesano, altre grande persone, sparide cualchi an prime di lui, tal 2015. Cuarante agns insiemi di vite pastorâl inte Val di Guart, di Davâr a Rigulât, predis des parochiis di Mion-Luint, Luvincis e juste apont di Rigulât. L’ultin toc de sô vite pre ‘Sef lu à fat di bessôl, dongje come simpri de sô int che i è lade daûr tant che un trop di pioris al bon pastôr, par ducj i siei 52 agns di sacerdozi.

A Son tantis lis sôs oparis, dal cuotidian aes impresis fûr dal ordenari, che a son deventadis ancje chestis, a fuarce di dai e dai, tal so jessi mugnestri e laboriôs, il so pan cuotidian. In particolâr a son stadis straordenariis la fuarce e la sapience che lu àn mot par no dispierdi la int e il patrimoni siôr des tradizions furlanis, dentri e fûr de glesie. Al è stât lui, cun pre Laurinç, a tornâ a cjapâ il rît antîc des rogazions di Guart, i pelegrinaçs tai santuaris marians di Italie, Austrie, Slovenie, a recuperâ il sît archeologjic e a fondâ il Museu de Plêf. Cetant grande e utile e je stade ancje e massime la sô passion pe musiche, in particolâr pe musiche corâl e cetant impuartantis a son lis sôs ricercjis e i siei studis sui cjants furlans e sui cjants sacris aquileiês de tradizion orâl. Chel cjant clamât patriarchin, o miôr “a la vecje”, che si lu sintive a cjantâ intes glesiis dal Friûl, almancul prime de riforme ceciliane e dal Concili Vatican II.

«O soi cressût cun chei cjants, A son il gno nît», si lei intune interviste dade di pre ‘Sef al “Avvenire” tal 2016. «Il gregorian lu ai discuviert dome in seminari, e daspò de jentrade dal talian inte liturgjie mi soi rindût cont che la tradizion dal patriarchin e sarès sparide». E alore al à tacât, tai prins agns Setante, a zirâ il Friûl cuntun regjistradôr portatil a cassetis e cjarte pentagramade, par cjapâ de vive vôs di cui che lis saveve, centenârs di melodiis e armoniis di un repertori vocâl in vie di estinzion. Di li a son nassudis tantis publicazions, tant che “Canti sacri aquileiesi della tradizione orale”, cu la cure di un studiôs rafinât come Pellegrino Ernetti, saçs come “I repertori liturgici in Carnia e in Friuli” presints tal libri “Il canto patriarchino di tradizione orale”, e regjistrazions tant che il Cd “Cjantis di Glesie dal popul furlan”, cjantât dal Côr Rosas di Mont, di lui direzût e fondât tal an dal taramot in Friûl.

Predi di Glesie Furlane, di simpri al à puartât indevant la bataie pal ricognossiment dal Messâl par furlan e il dirit di preâ in marilenghe. Par chest e tant altri, tal 2016 al à ricevût il Premi Epifanie di Tarcint e la sô mission e je ben evidente ancje inte partecipazion al documentari “Missus” di Massimo Garlatti-Costa, di pôc realizât, che lu ritrai in video pe ultime volte.

di Alessio Screm

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +