Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. La Europe no cole dal cîl. Students e cussience europeane in Friûl

............


Ce ise la Union Europeane: la cjase di ducj, la «unitât te diversitât» o istituzions che a somein une sorte di Congrès di Viene «2.0» cun stâts debii e prepotents, cun societâts plenis di pôris e prejudizis e cuntun marcjât unic là che i dirits civîi, politics e sociâi a van al mancul e i siôrs a son plui simpri siôrs e i puars simpri plui puarts? Domandis di cheste fate a saltin fûr simpri plui dispès e par plui resons. Cun di fat, la situazion e fâs cressi simpri di plui i dubis e i aviliments in cont dal presint e dal avignî de integrazion europeane e di chês istituzions che, in chel istès, a son il prodot e a dovaressin jessi il motôr di chel procès.

Dut chest si à palesât a fuart massime vie pai ultins mês, par esempli cul cidinôr de istituzions de Union Europeane e po cu lis lôr cjoltis di posizion in cont di ce che al jere daûr a sucedi in Catalogne. Cun dut achel, sù par jù in chei stes dîs de fin di Setembar, al è sucedût alc di diferent e di interessant, che – forsit… – al podarès dâ une scjassade positive ae Europe, ven a dî la declarazion fate di Emmanuel Macron ai 26 di Setembar li de Universitât de Sorbone, che di chê o vevin scrit juste un mês indaûr.

Di chê altre bande ancjemò la pôre de Europe, la pôre de unitât e soredut de diversitât e va dilunc a cressi ator pai Stâts europeans, cemût che al è saltât fûr tes elezions plui resintis in Gjermanie, in Austrie e te Republiche Ceche. Cence dismenteâ che, cundut de fuarce mostre de ideologjie nazionaliste che, tes sôs formis plui estremis e a clâr intolerantis compagn che in chês in aparence moderadis dal cussì clamât «patriotisim costituzionâl», in chel istès e je la fonde e il prodot dai Stâts nazionâi, propit chê vision dal mont e chê dimension politiche e istituzionâl no son in stât ni di descrivi e ni di frontâ la complessitât de realtât.

Denant di une situazion di cheste fate, cu lis sôs carateristichis e cu lis sôs contradizions, al covente fâ un sfuarç di cognossince e duncje di riflession e di cussience. Altiero Spinelli al scriveve che la Europe no cole dal cîl, ma si le fâs sù ogni dì, cun fature, cun determinazion, cun snait e duncje cul savê e cul pensâ. Une ocasion par movisi in cheste direzion e je chê che e je stade metude adun tes setemanis passadis de bande dal Centri di documentazion europeane G. Comessatti, de Universitât dal Friûl e de cooperative Informazione Friulana cul jutori de Rapresentance in Italie de Comission Europeane. La iniziative si clame ‘Europa 57/17′ e si insuaze tal progjet di rêt ’60 anni di Unione europea: sfide e prospettive per l’Europa’, cun chê di memoreâ il 60esim inovâl dai Tratâts di Rome, istitutîfs de CEE e de Euratom, di fâ cognossi il procès di integrazion europeane e lis istituzions de Union Europeane e di promovi cussì une citadinance europeane cussiente.

Dai 14 di Otubar fintremai ai prins di Novembar di chest an su lis frecuencis di Radio Onde Furlane e je stade trasmetude une serie di programs dedicâts a chescj argoments, ae Europe di îr, di vuê e di doman e ai rapuarts tra Friûl e Europe. Ai 3 di Novembar il percors inviât in modulazion di frecuence e in rêt al è lât indenant cuntun incuintri public che si à davuelt a Udin li dal Pôl economic-juridic de Universitât dal Friûl, cu la partecipazion di sù par jù cuatricent di lôr, students di un trop di scuelis superiôrs di chenti, che a àn vût la pussibilitât di discori di ideis e dirits, di storie e atualitât, di culture e oportunitâts, cun esperts di gale tant che, par esempli, Pier Virgilio Dastoli, Giorgio Grimaldi, Renato Damiani e Angelo Floramo.

Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +