Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cartei in plui lenghis sì, ma sotvôs

............


Cartei bilengâi francês-breton in Bretagne
Cartei bilengâi francês-breton in Bretagne

Vie par Otubar, al è stât une grant davoi in Consei Regjonâl sul teme de lenghe furlane, in particolâr la cuistion e jere sui cartei stradâi in plui lenghis.
Si votave la leç di riordin de viabilitât, là che si afidin lis ex stradis provinciâls a FVG strade. Une societât a capitâl dal dut public che e à tant che ogjet esclusîf la progjetazion, la realizazion, la manutenzion, la gjestion e la vigjilance di oparis di viabilitât.
I conseîrs Claudio Violino, Igor Gabrovec e Mara Piccin a àn presentât un emendament ae leç che al domandave di scrivi a clâr te convenzion cun FVG strade la garanzie di doprâ ancje lis lenghis minoritariis tes tabelis, come che a previodin la L. 482/99 e la L. 38/2001. Il Consei al à refudât l’emendament cun 19 vôts contraris, 16 a favôr e un astignût. In pratiche, la maiorance Pd e à votât cuintri. Prime di sierâ la sentade, però, al è stât fat bon un ordin dal dì, presentât di Claudio Violino e Igor Gabrovec, che al domandave ae Zonte di viodi che FVG strade e meti sù i cartei in plui lenghis li che a son lis lenghis minoritariis ricognossudis.
Il vôt contrari al à inviât dute une polemiche, massime sui “social”, li che si à acusât la maiorance di jessi cuintri des lenghis minorizadis. Cheste si è justificade disint in sostance che, stant che il multilinguisim al è fat bon par leç, nol coventave chel emendament: cualchidun al à fevelât di «ridondance inutile». In particolâr Renzo Liva, relatôr di maiorance de leç, al à vût dit che al veve domandât il ritîr dal emendament prime de votazion par vie che «tecnichementri, nol podeve jessi metût dentri inte leç» e che si è « declarât dal dut dacuardi invezit inte sostance augurant, tant che dopo al è sucedût, che al fos mudât intun ODG di acetâ de bande de Zonte. Cussì e je lade cul impegn de Zonte a viodi dal plen rispiet de bande di FVG strade dai impegns di leç za esistents».
Il probleme al è che rispiet a une eventuâl violazion de leç no esistin sanzions se no si rispietile. O ricuardìn ancje che il cost di un cartel in plui lenghis al è compagn di un monolengâl. E di fat, intai ultins timps a son stâts plui câs li che il plurilinguisim nol è stât rispietât.
Ve ca cualchidun dai ultins câs.
Çarvignan. Dute par talian la viabilitât de gnove variante di Çarvignan fate di Autovie Venete su deleghe de Regjon e vierzude intal Lui dal 2015.
Muçane. Di pôc propit F-VG Strade e à fat la gnove taronde. Prime i cartei a jerin bilengâi, cumò no.
Udin. Par dute la “Capitâl dal Friûl” pôc agns fa e je stade tornade a fâ la cartelonistiche in lenghe taliane e furlane. Inte taronde gnove, fate ae fin di viâl Cadore l’an passât, però, lis indicazions a son stadis fatis dome par talian.
Si podarès meti dongje ancje il câs de cartelonistiche Saf che o vin fevelât intal numar di Lui, cuant che i cartei gnûfs che prime a jerin par talian, furlan e inglês a son stâts tornâts a fâ cumò dome par talian e inglês.
In sumis, viodude cheste cierte brute ande dai ultins timps, si spietavisi une sensibilitât plui grande di bande dal Consei Regjonâl: une «ridondance» no sarès stade mai tant utile come cumò.
✒ Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +