Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Referendum in Venit e Lombardie: la peraule pe Autonomie al Popul | Referendum intal Kurdistan irakian: 92,7% pal sì

............


.
.

Il 22 di Otubar in Lombardie e Venit si fasarà un referendum che al domande plui autonomie dal guvier centrâl. Organizâts dal president de Regjon Lombardie Roberto Maroni e di chel de Regjon Venit Luca Zaia, a vuelin domandâ ai citadins il permès di incressi lis competencis regjonâls cussì come che al proviôt l’articul 11 dal titul V de Costituzion taliane, che al da la pussibilitât di assegnâ aes regjons plui formis e cundizions pe autonomie.
Il test dal referendum dal Venit al cite: «Vuelistu che la Regjon dal Venit e vedi la pussibilitât di vê plui formis e cundizions pe autonomie?»; invezit chel de Lombardie: «Volêso che le Regjon Lombardie intal cuadri de unitât nazionâl, e scomenci iniziativis istituzionâls necessaris par domandâ al Stât di vê plui formis e cundizions pe autonomie, cun relativis risorsis, su la fonde e par efiet dal articul 116, tierç come de Costituzion?»
Pardabon, chel che al stâ par sucedi al somee a une operazion inutile dal pont di viste procedurâl e costituzionâl: i citadins di dutis e dôs lis regjons a laran a votâ par esprimi il lôr sintî che nol è vincolant, parcè che la decision finâl le cjaparà il parlament. Al è però evident che une domande di cheste fate, se compagnade di une fuart sburt popolâr, e podarès fâ cressi lis pussibilitâts des regjons di otignî ‘alc’. I doi referendums, duncje, no domandin la secession dal Venit e de Lombardie ma dome une plui grande autonomie (colegabile a chê legjislative, aministrative e finanziarie) cussì come che za a fasin lis regjons a Statût Special (Trentin-Sud Tirôl, Val d’Aoste, Sardegne, Sicilie e Friûl-Vignesie Julie).
In Lombardie, il scandai statistic nol à bisugne di quorum e nol è vincolant: la zonte regjonâl in cjarie – o chê che e vignarà elete tal 2018 – no je obleade a puartâ indenant la domande par vê plui autonomie. In Venit, invezit, a varan di partecipâ la maiorance di chei che a àn dirit, e la maiorance dai vôts e varà di jessi favorevule al cuesît.
Il sens de votazion al è duncje plui politic che altri, parcè che daspò l’esit pussibil al è che lis dôs regjons a vierzedin un negoziât cul Guvier che, se al ves di sierâsi in maniere positive, al podarès puartâ a une propueste di leç jenfri il Stât centrâl e la Regjon interessade par vê plui autonomie.
BOX
Referendum intal Kurdistan irakian: 92,7% pal sì
Che i curdis a vuelin la indipendence si sa di simpri, tant che ae fin de prime vuere mondiâl – finît l’Imperi Otoman – al è stât prometût un stât ae minorance curde. La promesse no je stade mai mantignude e i 40 milions di curdis a son dispierdûts in cuatri paîs: Irak, Iran, Sirie e Turchie. Complice la situazion instabile, intun di chescj, o ben l’Irak, Masud Barzani, president dal guvier regjonâl dal Kurdistan irakian in cjarie dal 2005, al à organizât un referendum su la indipendence. Al vôt dai 25 di Setembar i “sì” a son stâts il 92,7%, e la afluence fra i 5,3 milions di eletôrs regjistrâts e je stade dal 72,6%. Il guvier centrâl di Bagdad al à za fat savê di refudâ la ipotesi di negoziâ un distac. De Turchie, Erdogan al menace sanzions pesantis e salacor «ancje la opzion militâr». (Redazion)
SGRIFE (da mettere non alla fine ma tipo alla base della seconda colonna: deve essere un commentino a tutta la pagina, non il finale di un articolo).
Referendum in Catalogne, Venit, Lombardie, Kurdistan, e prime chel scozês e pe Brexit: plui o mancul contestâts, ma almancul la int e pues votâ. No come che al è stât in Friûl-Vignesie Julie pal referendum popolâr propositîf pes Provinciis Autonomis di Udin e Triest, refudât dal Ufici de Presidence dal Consei Regjonâl che si è esprimût contrari (25 vôts cuintri 20 favorevui). Par fortune che o sin sot dal guvier di un partît “Democratic”…

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +