Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. E cumò, anìn di gnûf a vinci

............


**O sierìn l’an cuntune vitorie: Sapade e torne in Friûl. Si sin batûts dispès bessôi fra ducj in chescj agns, par che chest al sucedès, tal mieç di “lenghis doplis” che a peraulis a sostignivin chest dirit, intant che intai fats a ritardavin il risultât finâl.
**O celebrìn in maniere juste, e nol sucêt dispès, cemût ancje che o celebrìn cu la publicazion dal nestri libri Cuntristorie de Prime Vuere mondiâl 1914-1918 une altre medaiute. Graciis al grant Agnul Floramo par vê zontât un tassel impuartant a dutis lis iniziativis che o vin afrontadis par contrastâ la retoriche talianiste.
**Tant che par Sapade, no vin mai molât.
**Alc al è daûr a cambiâ e il merit al va ancje al cûr dal popul catalan che al à metût in lûs lis contradizions dai stâts centraliscj, de Europe dai banchîrs e dai resonîrs, fasint risaltâ e tornâ a emerzi la nature autoritarie dal regjim spagnûl. Il franchisim nol è muart, cemût che dal rest i rivocs fassiscj e naziscj a dimostrin  un pôc dapardut: lis minorancis, tant che la storie e à dimostrât, a saressin lis primis vitimis sieltis.
**Vigjilâ su lis vielis e gnovis formis che il totalitarisim al podarà assumi al vûl dî pai furlans cjapâsi sù in plen e in prime persone ognidun la responsabilitât di gjestî in propri il futûr: chest al significhe autonomie.
**Cheste duncje la gnove sfide, includude chê eletorâl dal an prossim pe Regjon e par comuns impuartants tant che Udin. Il senari si mostre simpri plui clâr tra chei che a sielzaran di inschiriâsi di flanc e di cirî aleancis cui partîts talians, e cui che al sielzarà invezit la strade opueste.
**Chest al è l’element vêr e unic che al discrimine. A ognidun il cjapâsi la responsabilitât che di chê al varà di rindi cont no al nomenât o al elet di turni, ma al popul furlan.
**Il timp des indecisions, dai distinguo leâts dispès a vecjos personalisims al è finît, tant che al è finît ancje chel dal disimpegn, de passivitât.
I sapadins nus àn dimostrât che al è pussibil vinci se si reste unîts in non dal Friûl, pal Friûl. Il rest e je miserie, umane e politiche.
✒ Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +