Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. Italie, minorancis e Europe tra tiradis di orelis e (forsit) un piçul pas indenant

............


Un pas une vore piçul viers la Europe, un patafon delicât ma fuart de bande de Europe. Par ce che al tocje la tutele des minorancis, la promozion dai dirits linguistics e la valorizazion de diversitât culturâl, il Stât talian al va di lunc a vê une vore di dificoltâts tal rispietâ i standards definîts a nivel internazionâl e tal meti in vore metude il stes principi di fonde che al ven proferît dal articul 6 de sô Costituzion.

Cheste situazion si palese ad in plen intal contest continentâl e in particolâr tes relazions complicadis tra lis istituzions di Rome e il Consei de Europe, par ce che al tocje lis convenzions europeanis dedicadis a chestis cuistions, fatis buinis a Strasburc tai ultins vincjecinc agns, ven a dî la Cjarte europeane des lenghis regjonâls e minoritariis, che e je dal 1992, e la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls, cjapade sù tal 1995.

In cont de prime, il Stât talian al fâs part de liste, avonde lungje, dai Paîs che no le àn ancjemò ratificade. Pe seconde, impen, al è un di chei che si son impegnâts par prins par metile in vore (ancjemò tal 1997), ancje se fin cumò al à fat pardabon pôc par mantignî i impegns cjapâts sù cu la sô ratifiche.

La cuistion e à cjatât une gnove conferme cu la risoluzion CM/ResCMN(2017)4, fate buine a 5 di Lui stâts de bande dal Consei dai Ministris dal Consei de Europe. Il document al siere il cuart cicli di monitorament in cont des azions pe tutele des minorancis metudis in vore (plui o mancul…) de bande de Republiche taliane, juste daûr de ratifiche fate vincj agns indaûr, e al marche, cuntun lengaç diplomatic che in chel istès al è fin e dûr, che al è ancjemò cetant ce fâ.

Tantis osservazions a tocjin la normative: o che no esist – e chest al è câs dal proviodiment pes popolazions rom e sinti – o ben che e esist, ma no ven metude in vore ad in plen, cemût che o savìn ancje masse ben, sei pe innomenade leç statâl 482/1999 che pe legjislazion regjonâl.

Il Comitât dai ministris dal Consei de Europe al bat soredut su la necessitât di garantî pardabon l’ûs des lenghis des minorancis tai media – te stampe, par radio e par television – e in chest setôr il dêt al è pontât sul vueit che al è ancjemò tal servizi public radiotelevisîf. Cun di plui al met in evidence che si à di fâ di plui a pro de presince des lenghis minorizadis te societât, tes istituzions e tai servizis pai citadins, e a pro dal lôr insegnament e dal lôr ûs normâl tes scuelis. Lis indicazions a son claris e fuartis: formazion pai insegnants, materiâi didatics, sportei linguistics che a funzionin miôr e azions di planificazion linguistiche.

Strasburc al pant une preocupazion fuartonone ancje in cont de situazion dai rom e dai sinti e, plui in gjenerâl, de brute clime di intolerance che e je in Italie, cuintri dai imigrâts, di chei che ju clamin «zingars» e des «minorancis linguistichis storichis».

Viodarìn cemût che a rispuindaran in concret di Rome. Par intant al merete segnalât che ai 2 di Avost stâts la Prime e la Tierce comission dal Senât a àn sierât l’esam de propueste di leç di ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis, che cumò e je pronte par rivâ te Aule di Palaç Madama.

Il test saltât fûr al manten l’implant ecuilibrât che al veve te sô version origjinarie, presentade ancjemò tal imprin de legjislature, però pal moment no si sa cuant che al podarà jessi votât. Par chel plui di cualchidun al à il dubi che ancje par cheste volte no si rivarà ae suspirade ratifiche e che il piçul pas avostan nol sedi nuie altri che une operazion di propagande. Sperìn che nol sedì cussì.

di Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +