Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IN CHÊ DÌ. LA ZORNADE DI UN FURLAN DAL POPUL CJAPÂT DENTRI TAL TRAMAI DE STORIE – 2e PUNTADE. Delchi, çatâr sul Tiliment in Tabine di Ruvigne, al ven precetât dal gjenerâl zarist Suvorov par fâ passâ i siei cosacs, tal Avrîl dal 1799, cuintri Napoleon | Il 1799 in Friûl: Udin fiscade dai cosacs | Il 1799 in Europe: un tiremole

............


La ostarie di Tabine e je clipe di fûc di lens, che al sclopete dentri dal grant fogolâr. Une flame che e scjalde e che e suie: «Disastri di une ploiate dal boie cjan, maladete che no mole di une setemane! Une aghe scure di muse come il cîl parsore de Patrie!».
Vigji dal Griso, l’ostîr, al smôf la cinise par fâ respirâ lis boris, e une businade di faliscjis e svole sù pe nape. Po dopo, al spine une boce di neri e par un moment al somee che une bugade di Vierte si sparnici dulinvie par dute la stanzie. Inte cusine fumigante di vapôrs, la parone e sta pocant une polente di sarasin: dut al nûl di len e di bon, e par un moment a ducj ur pâr di podê dismenteâ la vôs de vuere che e burle cun magon di canon za di cualchi timp, insanganant lis campagnis dal Friûl al ritmi di tambûr francês o todesc. Tane di cuintribandîrs e di piratis di flum, ripâr di bandîts e di brigants, cheste e je la Tabine: une ostarie tirade sù cui clapons dal Tiliment, su la sô strente plui fuarte sot di Vençon.
Di secui, par chi a passin la aghe oms e nemâi, blavis e lens, sâl e tabac: di une rive fin a di chê altre, midiant dal servizi di çatârs che cu lis barcjis a coleghin Ruvigne a Pinçan. Ma un Avrîl tant crudêl no si visavisal a memorie di vieli. Bisugne jessi studiâts e meti il nâs tai libris dai predis par cjatâ fûr une altre anade tant che cheste: il 1596, e po dopo il 1692. E cumò e je vignude jù tante di chê aghe che al volarès Noè a dreçâ il tamon dal barcjon, no chel puar di Delchi, çatâr fi di çatârs e nevôt di çatârs. Par tant che un Sant Cristoful come lui al somearès jessi nassût par un mistîr dal gjenar: doi metris di altece par un cuintâl di muscui e di vuessam. “Ven chi po Delchi, continus ce dal diaul che al busine mai li difûr! Ce gnovis corino di rive jù di Sant Denêl?”.
I cuatri matarans sentâts sul su la bancje dal fogolâr Delchi ju cognòs, e cetant ben: Sivilot al fâs il pizighet.
Une setemane fa al à metût sot sîs soldâts di Napoleon, inneâts te plene dal flum. E il plevan di Pinçan al à tirade sù une barufe apostoliche romane cun chel di Ruvigne: ognidun di lôr al svindicave il dirit di sepulture tal cimitieri de sô plêf. La int e conte che adiriture si son pocâts a colp di crôs. E che plui di cualchi Crist al è vignût jù dal cîl par cuinçâ lis jaculatoriis. Il zago di Sant Pieri a ‘nd à cjapadis tantis che ae fin al à scugnût lâ a fâsi viodi intal ospitâl di Sant Antoni, resurît a fuarce di sgnape e rosaris.
Chel altri bulo che al scjalde i vues dongje dal fûc, al è Pieri Montagnan, il mulinâr di Muris: om che al fâs e che al tâs, come di antighe tradizion di chestis bandis.Il tierç, chel che al segne cul zes i ponts de more su la piere dal fogolâr, sec e scridelît tant che une gjambate di sorc, lu clamin Bocje, e nissun al à mai savût il so vêr non: pastôr di pioris su la vie dal Arzin par cont di cualchi famee de zone, al puarte ogni an lis bestiis su pal troi de Cjargne, fintremai a Denemonç, in Primevere, e jù su lis comugnis di Maran in Autun. Di Invier, al fâs il bintar in Galizie, vendint di cuintribant tabac e altri; di Istât, al spint te ostarie e cu lis putanis ducj i carantans che al à vuadagnât.
Il cuart al è Vigjii Lofio, sotan e famei dai siôrs di Darcjan. «Une storie strambe us conti, se o vês voie di scoltâle. Mai tocjade prime! O ai a pene puartât di là de aghe il gjenerâl dai rus. Lui e i siei soldâts. Une mandrie di salvadis, che il diaul ju puarti. Al è dut il dì che o fâs sù e jù pe Tabine. E cun di plui, si previôt ancjemò ploie, e chel mat al veve propit il morbin di fâ la cjace a Napoleon, cence pierdi timp, vie pe Italie».
Delchi si svicine al fûc par suiâsi almancul un pôc, e al pare jù un flât di neri a gargat sut. «Ce robe? Cui varessistu mai puartât di là de aghe? Chel che i disin Suvorov? Sêstu sigûr di ce che tu nus contis?» Al è il mulinâr a fevelâ, tirant i voi fûr dal cjâf tant che un caiat rimpinât suntune fuee di lidric. «Propite chel. Cui siei vincjesîs cjavai di scorte e siet mil cosacs! Mi pareve che a vessin un tic di premure». La briade e sclope intune ridade fuarte che e jemple di lûs, dome par un moment, dute la ostarie. «Al pâr che al vedi pôre, il gjenerâl, di restâ par di ca de rive, blocât de plene. Bulo al è bulo: al à la fame di no vê pierdude mai nancje une bataie». Cussì al conte l’ostîr, jemplant un altri zîr. «Vie pes culinis però i siei cosacs a àn fat il fisc: robant, secuestrant, mangjant dut ce che si podeve gafâ. E cjocs come pedoi a àn fate la fieste a plui di cualchi fantacine». Al zonte il pizighet, cjalant in muse i siei amigos: «Se us nas un frut che al fevele rus, o savarês parcè po, coparis!». Di lontan, il cîl al bruntule cu la vôs dal ton, che si confont cun chê dal tambûr e de bombarde.
Pre Toni, intal libri de Plêf di Sant Pieri, al note: «Anno domini 1799, dies 11 Aprilis. A fame peste et bello libera nos domine».
______________________________________________
Il 1799 in Friûl: Udin fiscade dai cosacs
Ai 11 di Avrîl dal 1799, siet mil soldâts rus ai ordins dal gjenerâl zarist Aleksandr Vasil’evič Suvorov a jentravin a Sant Denêl. A vignivin jù di Pontebe passant par Resiute, Vencon e Osôf, corint daûr ai soldâts di Napoleon che dome doi agns prime, tal 1797, cul tratât di Cjampfuarmit al regalave la Patrie dal Friûl ae Austrie. Dut al sucêt di corse, che la pôre di jessi blocâts de plene dal Tiliment e met fûc ae armade dal Zar: l’imperatîf al è chel di passâ di là de aghe prime che lis cundizions di une aluvion aromai prossime a impedissin ai soldâts di lâ indenant cul inseguiment. Suvorov, secont lis cronichis dal timp, al salude i siei oms dal barcon di un palaç inte place di Sant Denêl, e po dopo al passe il flum a Pinçan. Ma 1500 cosacs a restin blocâts, e si movin fin a Udin, là che a ocupin lis cjasis de int e si fermin fin ae buinore dai 23 di chel mês, consumant une cuantitât spropositade di ûfs, poleçs, pes, vin e sgnape, prime di bandonâ une citât sfinide par zontâsi al rest dal esercit e fâ la cjace ai Francês.
______________________________________________
Il 1799 in Europe: un tiremole
La fin dal ‘700 e rapresente pe Europe un passaç cetant delicât che si podarès sintetizâlu intun tiremole continui, là che la bandiere francese e ven picjade par jessi deponude e tornade a picjâ plui voltis insom i pâi tant che su la bocje dai sorestants. La int, massime intes campagnis, e patìs la cundizion piês, sdrumade de vuere e de cjaristie. Il sintiment libertari iluministic al lasse spazi a une disilusion gjenerâl che e cjape la forme di une sensibilitât gnove, là che la potence dal cûr e ven preseade plui che no la fredece de reson. Si discuvierç il significât di “popul” e di “identitât”, masse spes glotût par interès di chei stâts nazionâi che a sacrificaran vulintîr, di li a pôc, la vôs di ogni realtât minoritarie a bon pro de invenzion di un sburt risorzimentâl, tant in Gjermanie che in Polonie, tai Balcans e in Italie. E intant che la gnove sensibilitât romantiche e cjantave la autodeterminazion dai popui, i popui a vignivin scjafoiâts in tal non de reson dal stât.
✒ Agnul Floramo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +