Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Alto Bût: li che la bolete tu le pais di mancul in gracie de Secab

............


Cuant che i call center a clamin i utents dal Cjanâl di Sant Pieri, ur corin i sgrisui jù pe schene pal numar di clamadis butadis jù. «Ma cemût? Nol scolte nancje la nestre propueste straordenarie?» e domande cun stice la puarine che dispès si cjate in Albanie.
Epûr, ve. Culì, dulà che e opare la Secab, al è pôc ce fâ: lis boletis si pain di mancul. Cuant che si è socis, la fuarpeade e je sù par jù dal 40%, rispiet a ce che si cjate a paiâ un utent di Udin. Ufierte straordenarie o no, di simpri al è cussì. Di cuant che e je nassude cheste Societât eletriche cooperative Alto Bût, il presit al è stât concorenziâl. Di simpri: ancjemò prime che a rivassin i call center e la liberalizazion dal servizi, cu lis nomenadis “bleonadis” di Bersani e dal Guvier Prodi.
Efiet di un sburt braurôs e ante litteram di un ciert autonomisim. Rivât dal teritori. E di une azion che vuê si disarès di lobby, ma studiade e coordenade cun altris cooperativis, par fâ valê un dirit: chel di produsisi di bessôi la corint, di gjestîse, e tal câs di vendile al mostri nazionâl che chê volte, in regjim monopolistic, al stave nassint e si clamave Enel.
Al jere il 1962. Par leç, l’Ent Nazional Energjie Eletriche al varès gjestît dut lui: produzion, rêt e distribuzion. Dut al sarès stât acuisît dal stât centrâl. Dutis lis centrâls talianis di produzion a finivin culì, ma no chês societâts cooperativis che a vevin un limit di produzion, sot dai 15 milions di Kw. Chês a podevin sielzi di continuâ a produsi e a gjestîsi la corint di bessolis. Par chê deroghe, si doprarin i miôr sherpa des tratativis politichis locâls. A Paluce, un al jere Emilio Di Lena, mestri, cerviel fin, pene rafinade e inteletuâl che no si varan plui di compagns. Diccì doc, ma cheste e je une altre storie. Ancje i politics regjonâi e i parlamentârs di che ete a jerin une altre storie. La lôr azion, insiemi, e fo fondamentâl par che Secab vuê e continui e jessi un model, jenfri lis coop de Cjargne, che di resint no àn lusît cuissà ce.
L’articul 8 come 4 di chê leç dal 1962 al fo il pont di une vitorie, che al lassà lis robis cemût che a stavin a Paluce là che e operave Secab e a Fors Disore, dulà che invezit ancjemò in dì di vuê al funzione alc di simil, la “Idroelettrica”. Par une altre deroghe si salvà ancje la Idroeletriche de Valcjanâl, che e cuvierç il Tarvisian. Secab si è slargjade di in chê volte: di Paluce, i cablis de alte tension a son rivâts ancje a Trep, Ravasclêt, Liussûl, Çurçuvint e, par ultin, a Sudri. Tal 2011, cuant che e fasè fieste pai cent agns, e veve passe 2.600 socis.
La gnove vuê e je che in Secab al è cambiât il president. Andrea Boz, un zovin architet, al à cjapât il puest dal president, ex sindic di Trep, Luigi Cortolezzis. La sielte, «par rinovâ e tornâ a lançâ la operativitât aziendâl, soredut par vie dai invistiments strategjics, tal rispiet inderogabil dai valôrs de cooperazion, secont l’intindiment dai socis fondatôrs» a disin de sede centrâl, di vie Pâl Piçul. Cemût lavoraraial il gnûf president? Cuâi i gnûfs progjets? Il 2017 al sarà l’an par «tornâ a meti man e par cualificâ i implants di Fontanon (Tamau); Enfretors (Paluce) e Nearies (Sudri). O sperìn di rivâ adore di costruî une piçule centrâl in Cuel Alt (Cleulis), o vin inviât l’iter pe valutazion in Regjon. L’intervent strategjichementri plui impuartant al sarà chel de centraline di Enfretors, pont storic de Secab: ampliament dal edifici e rinovament des turbinis» al dîs Andrea Boz. «Cun altris sogjets internazionâi, po dopo o sin impegnâts ae realizazion dal progjet di un eletrodot transfrontalîr cu la Austrie. Al sarà di 132 kV e dut sot tiere». Cuissà che Terna no impari cemût che si fâs.
Par ultin, Secab e sta studiant la pussibilitât di slargjâ la sô struture di bande largje, par dâ internet svelt ai residents dal Cjanâl di Sant Pieri e la costituzion di une rêt locâl par “cjamâ” di corint lis machinis eletrichis. Al studi, e duncje al è dome ancjemò un intindiment, un colegament diret jenfri la linie di distribuzion Secab e lis centrâls idroeletrichis e a energjie eoliche che si cjatin sul versant austriac, li dal Pas di Mont di Crôs. ❚
✒ Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +