Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. Un popul dome par sintût a dî

............

✽✽ Il president de Republiche, Sergio Mattarella, in ocasion de sô visite pes celebrazions dal 150° aniversari de anession di part dal Friûl al Ream di Italie intal 1866, al è intervignût su lis pagjinis dal Messaggero Veneto cuntun scrit a sô firme. No sai cui che al vedi consultât prime di scrivilu o cuâl segretari particolâr lu vedi proponût, ma in dut câs al è indicatîf par capî cuale cognossince di nô furlans, a àn chei che a comandin da lis spuindis dal Tevere.
✽✽ Dome retoriche e aprossimazion, cuasi un “sintût a dî” e nancje il plui piçul tentatîf di cjapâ dentri la nestre storie, di interpretâ lis vicendis in mût obietîf. O vin cjatât fûr in chel articul la conferme che, di là des peraulis di circostance, simpri compagnis e stereotipadis in bocje a ogni visitadôr rivât chi par cualchi manifestazion o in cercje di vôts, al esist e al resist, fin de colade dal Patriarcjât aquileiês, la convinzion che nô o sin “i ultins”.
✽✽ No dome chei, plens di miserie dignitose, descrits di pre Turoldo, ma une sorte di raze in estinzion: chei che, par lôr ignorance e cjaviestriarie, a refudin, un secul daûr chel altri, di inneâ intal mâr grant, di jessi fats anonims di ce che îr lu clamavin progrès, vuê globalizazion. Doman al è forsit miôr no savêlu.
✽✽ E al è un fîl ros che al unìs il pinsîr di Mattarella a chel che al imbombe i partîts talians, favorevui ducj a dismenteâ la storie vere par rivâ a agregazions istituzionâls che no tegnin cont de specificitât, des minorancis.
✽✽ Nissun nol varà mai il cûr di declarâlu in maniere publiche in Friûl, anzit si scanisi a prometi che la specialitât no si tocje,  che la autonomie e risultarès “blindade” se al vincès il “SI” al referendum di Dicembar. Se al prevalès invezit il “NO”, dut al restarès compagn: autonomis su la cjarte, esponûts al aiar centralist tant che prime, ma almancul bogns di contrastâlu.
✽✽ La nestre rispueste duncje e varès di lâ di là dal risultât referendari, ribatint biel scrivint il gnûf statût regjonâl lis resons  de nestre autonomie.
Che si base, visinlu simpri e a ducj, sul principi de difese des minorancis linguistichis de regjon: furlans, slovens e todescs.
✽✽ “Sul dirit al autoguvier dai popui”,  o zontarès jo. ❚
✒ Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +