Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Un om che al fâs di profete

............

Miercus 22 di Avrîl di chest an e je stade firmade intal palaç de Provincie a Udin la Convenzion tra la Provincie e Glesie Furlane pe racuelte e pe publicazion di dut ce che pre Antoni al à scrit. Cun chest at i sorestants de Provincie a àn dimostrât grande responsabilitât daprûf de storie e dal popul furlan e a àn vierte la puarte par podê començâ la principâl, uniche, vere, necessarie fadie tai rivuarts di un grant scritôr dai nestris timps: la salvaguardie des sôs oparis.
Glesie Furlane, de bande sô, si è impegnade intune imprese che e domandarà lavôr, timp e competence, e che e deventarà complete dome se ducj chei che a àn cognossût pre Antoni a daran une man cu la lôr colaborazion e testemoneance. Però, dal sigûr chel de «opera omnia»al è un riscjo di cori e un dovê di praticâ; di fat, dome cu la publicazion di ducj i scrits di pre Antoni si podarà valutâ la profonditât dal om e la sostance dal mes che lui nus à lassât.
Il progjet al à par sot titul: «Pre Antoni Beline: un profete pal Friûl di doman»; al è un sot titul biel e golôs ma ancje a riscjo e periculôs, une provocazion, une sentence za prestabilide su ce che dome il timp al podarà sentenziâ. Par chest, al è ben fermâsi un moment a rifleti sore di chest om di Diu par metilu inte juste curnîs.
Se nô o clamìn profete pre Antoni, o scugnìn viodilu midiant la sô umanitât e cence fâ di  lui un personaç, o imbastî par lui esaltazions e mîts. Tignìn invezit presint ce che plui lui al veve a cjâr: la proprie umanitât, l’om sclet e vêr che lui al jere; e chest, ancje intai aspiets discutibii e negatîfs che pre Antoni puntualmentri al segne ca e là tai siei scrits.
O vin di metilu, lui che al à tradusût i profetis, cun chês personis debulis e limitadis – i profetis, i apuestui, i sants – che il Signôr in ogni timp al mande: Gjone che al contestave ancje Diu, Osee che si jere intapât tune pelande, Jop il blestemadôr, Pieri pront a murî come a tradî. I protestants a àn un grant merit: chel di no canonizâ la santitât di nissun; a evitin cussì il pericul de idolatrie.
Prime che profete, pre Antoni al jere un om di Diu peât a la proprie umanitât, fragjilitât, pôris e limits, lui che cjacarant di chel profete che al è don Milani  al scrîf  di sintîsi miârs di chilometris lontan.
E je la sô umanitât che e devente profezie e chest lu capìn benon ancje inte sô ultime opare a pene jessude: il «de senectute».
Diu no nus fâs ni sants, ni sapients, ni profetis slontantnus di nô stes par svicinâsi a lui, che anzit, plui si svicinarìn a Lui e plui o cognossarìn e o deventarìn nô stes.
Al è ce che i è sucedudii a pre Antoni. In lui, la vôs umane e la peraule di Diu si confondin. Di lui si pues ben dî: no si sa li che al finìs l’om e al comence il profete, parcè che in lui il profete al è om e l’om profete.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +