Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Cemût funzionie la pension in Slovenie?

............

Pensionament a 67 agns par oms e feminis cun almancul 15 agns di contribuzion e base pal calcul dal assegn pensionistic slargjade ai 34 agns consecutîfs là che la retribuzion e je stade plui alte. A son chescj doi dai ponts clâf dal Libri blanc su lis pensions, presentât di pôc dal Ministeri dal lavôr, che al à stât inviât il dibatiment public sul futûr dal sisteme pensionistic.
daûr des proiezions dal ministeri, la riforme jentrade in vore intal 2013 e sta ancjemò vint efiets positîfs e lis cassis dal Istitût pe assicurazion pensionistiche e di invaliditât de Slovenie (Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije), a varessin di rezi fin al 2022/2023. L’an passât i beneficiaris dai assegns pensionistics a jerin pôc plui di 612 mil (su par jù il 0,5% in plui rispiet al 2014, l’aument plui contignût dai ultins 25 agns). Il rapuart tra contribuents e pensionâts al è stât 1,37 (840.588 contribuents su 612.018 pensionâts) e pe prime volte in sîs agns nol è calât. L’assegn pensionistic net medi intal 2015 al jere plui bas dai 610 euros, intal 2016 i impuarts a varessin di beneficiâ di un adeguament straordenari dal 0,7%. Ma, daûr des previsions, la spese publiche pal invecjament de popolazion e varès di cressi dentri dal 2060 dal 24,7% al 31,5% dal Pil e la spese pensionistiche de 11,8% al 15,3% dal Pil (il nivel plui alt tra i 28 paîs membris de UE). E duncje, daûr dai esperts dal ministeri dal lavôr al bisugne intervignî par timp.
Cu la ultime riforme, la etât pensionabile e ven alçade in maniere graduâl fin a 65 agns par ducj i doi i ses, cussì come il numar dai agns di contribuzion che a rivaran a 24 (cumò a vegnin cjapâts in considerazion i 22 agns consecutîfs cu la miôr retribuzion). Lis cundizions validis intal 2016 a son pes feminis 65 agns e 15 agns di contribuzion o 63 agns e 20 agns di contribuzion, pai oms invezit 65 agns cun almancul 15 agns di contribuzion.
E je la pussibilitât dal prepensionament che però al previôt un sbassament dal assegn su la base dal numar di mês di anticip (il malus totâl nol pues passâ il 18%): lis feminis a puedin lâ in prepensionament a 59 agns e 39 agns e 4 mês di contribuzion, i oms a 59 agns e 4 mês cun 40 agns di contribuzion.
I esperts che a àn preparât il libri blanc, che nol è stât concuardât cu la coalizion di guvier, a proponin ancje la eliminazion dal dirit al prepensionament o la definizion di un malus precîs. Tra lis propuestis e je ancje la introduzion di un mecanisim pal adeguament automatic de etât pensionabile aes futuris tindincis demografichis. Par ce che al tocje il calcul dal impuart pensionistic, in plui de estension dal periodi di contribuzion calcolât da 24 ai 34 agns cu la retribuzion plui alte, e ven proponude la introduzion di un sisteme a ponts fondât sul rapuart tra redit individuâl e situazion economiche.
Daûr dai autôrs dal libri blanc, chest gjenar di sisteme al sarès plui trasparent e al garantirès un calcul plui just des pensions.
cu lis misuris proponudis, i slovens a jentraressin sì in pension un an o doi plui tart rispiet ae normative in vore, ma i assegns pensionistics che a derivin de assicurazion pensionistiche obligatorie a saressin plui alts e a varessin di rivâ a un valôr tra il 60 e il 70% de ultime paie cjapade. La sostignibilitât des cassis pensionistichis però, e podarà jessi garantide secont il ministeri dal lavôr dome se a vignaran cjapadis ancje gnovis misuris par garantî puescj di vore a zovins e lavoradôrs plui vecjos. Tra lis misuris proponudis e je ancje la introduzion di une tasse sul capitâl. I rigjâfs a vignaressin metûts dopo dal Stât tant che contribût al finanziament dal fonts pension.
Lis novitâts che a saran al centri de discussion publiche a rivuardaressin in ogni câs lis gjenerazions che a stan ancjemò studiant o che a son daûr a jentrâ intal mont dal lavôr. ❚
Tjaša Gruden

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +