Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Nus à lassât il pitôr Luigi Martinis, poete de Vierte furlane

............

Al jere il cjantôr dal Friûl contadin, il poete de Vierte furlane pal critic di art Licio Damiani. Luigi Martinis, dean dai pitôrs furlans, al è mancjât ai 7 di Fevrâr. Al veve 91 agns.
Il so mont si infondave tai paisaçs di culine di Seorgnan – in comun di Paulêt -, di Nimis, dal dulintor di Tarcint, puntinâts di cjasâi e tors, incoronâts di arbui, ma ancje tal curtîl di Seorgnan, dulà che il pitôr al jere nassût e al viveve e lavorave.
Preseôs a son stâts i insegnaments di Giovanni Napoleone Pellis e Darmo Brusini.
In Martinis, che al à tacât a dedicâsi ae piture ae fin dai agns Cuarante, «la fragrance de nature si tradûs intun lengaç morbit che al disfe e al rint dolcis tramis di asprece sponzinte, alternât a une palete magre, grese, garbuiade», al scrîf Damiani. Protagoniscj de sene a son spes i lavoradôrs de tiere, impegnâts tes voris di ogni dì e di stagjon o adun, la sere, dongje dal fogolâr. Ma ancje i tapêts di pestelacs e lis infloradis di miluçârs, cjariesârs e baraçs blancs tra vecjos mûrs che a san ancjemò di Invier. Dut, in Martinis, al gote l’amôr pe sô tiere e pe sô int.
Impuartant al è stât il cjapitul de Piture Sacre, a tacâ dal 1951 cul prin incaric di rilêf pe glesie di Ugovize cu la tele dedicate ae Peste dal Sîscent.
Oparis di Martinis a son tes glesiis di Udin, Triest, Vignesie, Reane. ❚
✒ Erika Adami

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +