Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Al è par tornâ il Folkest. Dos peraulis cun Andrea Del Favero, storic diretôr artistic dal plui impuartant festival folk dal Sud Europe

............

Andrea Del Favero intun dissen di Giovanni Di Lena
Andrea Del Favero intun dissen di Giovanni Di Lena

Sul sît www.folkest.com al è za l’invît ae edizion 2016, ma prime di cjalâ indevant, al è ben fâ un belanç de edizion 2015, sierade a Spilimberc cul conciert di musichis rinassimentâls di Angelo Branduardi. Andrea Del Favero dal 1979 al è il diretôr artistic di Folkest (la prime edizion a San Denêl si clamave Fieste di chenti).
Andrea, il calendari 2015 al è stât siôr di ospits (tra chescj Hevia, intervistât su la Patrie di Avost dal 2015, ndr): se tu vessis di ricuardâti une serade, cuale ti vegnie iniment par prime?
A part Hevia, come tu âs bielzâ dit, e sperant che nissun al vedi di ofindisi, mi vignarès di dîti Bella Ciao a San Vît dal Tiliment. Une riedizion a cinquante agns di distance dal spetacul che al à fat capî che la musiche popolâr e veve dut il dirit e lis potenzialitâts di jessi sunade intai teatris, no dome tes ariis des cjasis contadinis e tes fiestis di place.
––
Cemût ise cambiade la vuestre ativitât tai ultins agns (burocrazie, tais dai finanziaments…)?
Dal pont di viste de burocrazie le vin plui peloche, nuie ce dî. O scugnìn vê une persone che e fasi dome lis parts di burocrazie pai spetacui, pacs di cjartis par ca! Tais di finanziaments… pesants, al pont che o vin scugnût no rinovâ i contrats a personis che a lavoravin culì. Zovins, che al vûl dî ancje l’avignî de culture in Friûl… no ben…
––
La Regjon e à sielt di pontâ sui grancj events targâts “friuLIVEneziagiulia”, voaltris cemût le pensaiso?
Li o fevelìn di becins de promozion turistiche, no de culture; no cognòs avonde i numars par podê dâ un judizi, ancje se mi somee che une regjon dulà che ancjemò si vîf a misure di om e in fin dai conts l’ambient al è ancjemò in buinis condizions, forsit o varessin di pontâ di plui su tantis piçulis iniziativis par fâ cognossi dut ce che di biel o vin.
––
Ce edizion saraie chê di Folkest 2016?
Un teme impuartant, vignût fûr resonant su la prime vuere mondiâl e sul dì di vuê: Frontieris. E suntun Friûl che al varès di scjassâsi, di movisi par confrontâsi cu la Europe e il Mont. O corarìn sui confins de Europe, de Finlandie ae Pulie…
––
Tu sês organizadôr, ma prin di dut musicist professionist: “La Sedon Salvadie” e je stade tra lis primis formazions musicâls a pontâ su la musiche furlane e par furlan. Nus spieghistu cheste sielte?
La Sedon Salvadie e je stade la prime formazion musicâl furlane a proponi chel che si clamave folk-revival, cjapâ sù la musiche de tradizion (un cjant registrât di une femine, un bal imparât di un sunadôr di bessôl…) e tornâ a sunâle cun voie e intenzion gnove. Di une bande o vin cjapât sù dai vecjos dut ce che o podevin (cuntun metodi sientific), di chê altre o sin montâts suntun palc par proponi un spetacul…
––
Ce vuelial dî “musiche furlane” e “musiche par furlan” vuê?
Une mê constatazion un vore lineâr un pôcs di agns indaûr mi à tirât intor un “anateme”, dome parcè che o ai dite che e esist une musiche furlane (e al sarès il câs di studiâle prime di fevelânt) e una musiche par furlan (cjantade par furlan su schemis musicâi che a vegnin di altris lidrîs). Dut achì… In dì di vuê jo o continui a sunâ musiche furlane, a studiâle, e se mi capite a puartâle fûr dal Friûl. Ogni tant mi capite di scoltâ cualchi biel disc di musiche par furlan.
––
In Europe ce aiar tirial su la musiche tradizionâl?

No mâl, di sigûr e je plui rispietade che culì.
––
Chest an il Premi Folkest ae cariere al larà a Luigi Lai, il plui grant sunadôr di “launeddas” (strument tradizionâl de Sardegne, ndr) che al à puartât un strument milenari tai taetris di dut il mont!
Nol è un câs che il premi al sedi lât a lui, chest an. L’impuartant al è vê la fuarce di resisti ae globalizazion.

Cui puedial cjapâ sù il vuestri testemoni tra i zovins?

In chest moment no lu sai, o speri che al vegni fûr! ❚
________________________________________________
BIOGRAFIE
Andrea Del Favero al à tacât a sunâ tal 1982 cu La Sedon Salvadie, che tal 1986 e à publicât un LP che al à fat storie: Il gri e la moscje, cun Giulio Venier, Glauco Toniutti, Emma Montanari e Marisa Scuntaro e i miôr vecjos sunadôrs dal Friûl.
Dal ’88 al ’92 al sunât cui Current, insiemi cul sunadôr di pive (uillean pipes par inglês, cornamusa par talian, ndr) irlandese John McSherry, Silvio Orlandi ae ghironde e Lino Straulino e cui MOIA – music of the Italian Alps.
Tal ’90 La Sedon Salvadie e à publicât Salustri, tal ’93 Faliscjes, tal ’95 Stories, tal ’99 Strades di cjants, Cjantade di Nadâl tal 2001 e Il cîl da l’Irlande tal 2003, cun Bubola, Chieftains, Nuñez, Zitello…
Tal ’95 al è diretôr artistic di Canti Randagi, su lis cjançons di Fabrizio De Andrè (dulà che La Sedon Salvadie è a cjantât Cjant dal pastôr) e al à cjapât il premi Moret d’aur.
Tal 2001 al è jessût il libri Villotte e canti popolari del Friuli e, insieme cun Giulio Venier, la prime antologjie di regjistrazions origjinâls dal Friûl, Scric Bic Scarabic. Tal 2012 The river’s Dream Band – Sava Suite, progjet pe UNESCO cun Grollo e Marusic.
Al è diretôr artistic di Folkest de prime edizion de Fieste di chenti tal 1979 e al à vût sunât armoniche, liron o percussions in plui di trente discs. ❚
✒ Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +