Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CUINTRISTORIE DAL TARAMOT. Prime pontade. Cuarantenâl dal taramot e “model Friûl”: cuistion di lidrîs, no di stanzie dai botons

............

Prime di resonâ insiemi su cemût che o vuei rispuindi al preseât invît di La Patrie dal Friûl di tignî un cicli di intervents sul taramot dal 1976, in ocasion dal cuarantenâl de ricorence, o volarès provâ a frontâ la cuistion dal parcè. Cheste e pues aparî fintremai une domande assurde, viodude la impuartance indiscutibile dal taramot inte storie dal Friûl, ma in ogni câs interogâsi su la utilitât pratiche e teoriche de memorie al è un esercizi dovût, e dal sigûr interessant.
no si trate di fissâ “parcè che sì” o “parcè che no”, ma di capî parcè che o volìn contâ ancjemò cheste storie, parcè che le ritignìn buine, necessarie, in cualchi mût istrutive. Dant par scontât che il studi de storie nol è un pegri abandonâsi ae nostalgjie ma un strument par orientâsi inte contemporaneitât e par sielzi lis rotis futuris, o vin di domandâsi ce che la memorie dal taramot e puedi insegnânus dal presint, in ce mût che e pues judânus intes decisions futuris.
di timp la “vulgata” sul taramot e su la ricostruzion e à fat proprie la nozion di Model Friûl. Cheste espression, vuê cuasi simpri riferide al periodi de ricostruzion, e definìs un model di gjestion de emergjence e dal intervent public intune aree disastrade che si base su la deleghe massime ai ents locâi – Regjon e Comuns – e sul lôr racuardi a nivel nazionâl midiant de figure di un Comissari Straordenari, che al garantìs la snelece burocratiche e la sveltece decisionâl che dispès se di no e mancje al aparât statâl. In pratiche il Model Friûl e je une virtuose devoluzion dal podê tra orghins centrâi e periferics. Un model cussì virtuôs che al ven puartât tant che esempli in ogni gnove catastrofe che e savolte la Italie, dal taramot de Irpinie a chel di L’Aquila. A chest model si fâs rimontâ fintremai la nassite de Protezion Civîl. In ogni câs, a cuarante agns dal sisme al bisugne osservâ che lis provis di espuartâ chest model a son dutis falidis.
ve: se o volìn tirâ fûr une lezion de storie forsit o vin di sclarî chel che in realtât al è un ecuivoc. Un ecuivoc che al nas dal vê volût contâ l’arbul e lis sôs pomis cence calcolâ lis sôs lidrîs.
Il Model Friûl nol nas dal nuie. Nol nas intune cjacarade tra Aldo Moro e Antonio Comelli intune cualchi sale dai botons, tant che tancj politics, ancje ben informâts, a van indevant a contâ e probabilmentri a crodi. Il Model Friûl al à lis sôs lidrîs, tant che dutis lis robis, inte tiere.
il “model friûl”, o miôr, il “câs friûl”, al è deventât ogjet di studi par storics e antropolics sociâi cuant che si son cjatâts a vê di contâ il model particolâr di disvilup che la furlanie e veve cjapât fin dai agns ’60. Dulà che la rivoluzion industriâl e veve compuartât dapardut dislidrisament des campagnis e inurbament, in Friûl si jere vude al contrari une cierte ruralizazion de industrie. Lis piçulis buteghis artesanis si jerin evoludis deventant industriis piçulis e mediis, cul risultât che il tiessût urban e sociâl nol è stât scovât vie de modernizazion. In chest mût, il rapuart dai furlans cu la proprie tiere, cu la proprie campagne, cu la proprie storie al è cressût cence taiâsi. E chescj leams mai taiâts a son lis lidrîs che cence di chês la ricostruzion Model Friûl no varès cjapât e nancje no varès frutât.
Ve parcè che al bisugne studiâ il taramot vuê. Parcè che il Model Friûl nol è une cuistion di stanzie dai botons, ma al nas inte tiere, tra la int. E e je ore di dâ aes lidrîs la stesse impuartance che si à dât simpri al arbul e aes pomis. ❚
✒ Igor Londero – Autôr di «Pa sopravivence, no pa l’anarchie» Forme di autogestione nel Friuli terremotato: l’esperienza della tendopoli di Godo (Gemona del Friuli)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +