Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il cjaliâr di Tumieç. Un mistîr vecjo par un fantat zovin

............

“Se jo o ves di maridâmi un cjaliâr no cjolarès, lui al è bon di bati suelis e ancje me mi batarès…”
Cussì a cjantavin lis zovinis une volte, ma in dì di vuê al è dificil fintremai cjatâ un cjaliâr: un dai tancj vecjos mistîrs che al va disparint. Vuê, timp dal dopre e bute, se lis scarpis si rompin si lis bute vie e cetant di râr si puartin a comedâ. La inovazion tecnologjiche e il progrès a àn puartât a creâ, par fâ bêçs, une societât che e dopre e e bute vie la robe cence stâ masse a pensâi parsore.
Spes al sucêt, par esempli, di rompi une part di un imprest? di cjase e cuant che si lu puarte a comedâ nus disin che no vâl la pene spindi tancj bêçs, ancje parcè che cun chê stesse spese si pues comprânt un gnûf. E cussì, si din di fâ a jemplâ i bidons des scovacis.
Une volte, e no covente lâ indaûr di tancj agns, i nestris nonos a tignivin di cont dut e a butavin vie dome ce che no si podeve plui doprâ.
IL TIMP SI FERME_A Tumieç, sot i puartis te centrâl vie Rome, al n. 38/A, al semee che il timp si sedi fermât: passant si pues nulî l’odôr di corean e di patine. Culì, di cirche un an Valentino Felice, un zovin di 24 agns di Tierç, al à vierte la sô buteghe di cjaliâr. Valentino, dopo i studis superiôrs, al à lavorât in fabriche ma il lavôr ripetitîf nol jere par lui, e cun di plui al jere di un pôc che i balinave la idee di podê une dì meti sù alc di bessôl.
E cussì, une dì so pari, zirant par internet, i à dit che a Foggia al jere un cors par imparâ il mistîr di cjaliâr: Valentino no si è tirât indaûr e al è lât a fâ esperience intune buteghe. Al è stât un mês lunc, oris e oris di lavôr par fâ jentrâ l’inzen.
AL COVENTE TANT IMPEGN_Dut al è coventât par vierzi la buteghe e par tornâ a fâ vivi un vecjo mistîr. A Valentino no i mancje la manualitât e tante voie di fâ. Lui al comede pôc o trop dut, ancje cernieris dai russacs. E di pôc, tal so negozi si puedin cjatâ cinturis, tacuins, puarteclâfs e dut ce che al covente pes scarpis.
“E je dure – al dîs – fin cumò o soi rivât dome a paregjâ i conts. A son tantis lis spesis di frontâ ogni mês: afit, mutui che o ai fat par comprâ i machinaris… Insome, no mi reste cuasi nuie par me. Spes mi capite di lavorâ plui di 8 oris in dì e di stâ sù fin a straoris te buteghe. Ma o soi content di chest lavôr: mi sta dant tantis sodisfazions. Mi auguri che il gno impegn al vegni, timp o tart, ripaiât.”
Il lavôr che al fâs Valentino si lu pues seguî dì par dì su pe pagjine facebook https://www.facebook.com/ilcalzolaiotolmezzo. Sì, parcè che Valentino al fâs un vecjo mistîr ma al è un zovin al pas cui timps. Nol è di grandis peraulis ma al è un grant lavoradôr: insome, dutis carateristichis di un cjargnel DOC!
E dopo a disin che in Cjargne no ‘nd è zovins brâfs e coragjôs?
Direzion mail: valentino791(chiosule)hotmail.it ❚
Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +