Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une balade pe liende partide di Secuals e rivade insom dal mont: “Oggi è sabato sera” dai Leuq e Maurizio Mattiuzza

............

Pe prime volte insiemi lis peraulis vivis de poesie a incuintrin lis notis folk, blues e gipsy par ricuardâ une liende furlane. Cul test dal poete Maurizio Mattiuzza e la musiche dai Luna e un Quarto, e je jessude la cjançon Oggi è sabato sera: ballata per Primo Carnera.
Il plui voltis premiât poete e il grup dai siet di Muçane, vincidôrs dal Premi Friûl (2010) e di Suns (2013), a son vignûts fûr cuntun gnûf lavôr che al conte la vite dal lezendari pugjil di Secuals.
LA IDEE
Dut al scomence di une idee di Mattiuzza di contâ personaçs che a àn fate la storie dal Friûl, e viodude la sô passion pal sport al decît di dedicâ il so timp a Carnera. “Scrivint dal campion, lis peraulis si fasevin sot come une cjançon, tant che a jerin za prontis par fâ une balade, cui elements che plui a caraterizin cheste forme poetiche: dal lâ sù, al mît, fin a rivâ ae colade”. Al è cussì che Mattiuzza, che al dîs di vê une grande sintonie culturâl e umane cui Leuq, ur domande di musicâ lis sôs peraulis.
Il test “vîf, vocatîf, che al ricree emozions e circostancis” – nus conte Jacopo Casadio, vôs dai Leuq – al fevele di Primo, il personaç furlan che par prin al à vude une dimension internazionâl e che la sô storie e met dongje tancj temis diviers: dal Friûl ae Americhe, dal migrant, al pugjil e al atôr.
Primo al è soredut l’emigrant furlan deventât il simbul de storie di tancj di nô che a son lâts pal mont. E al è ancje su chest che i autôrs a àn voie di fânus rifleti. Carnera al è un simbul de necessitât di lâ vie, tipiche dai furlans di chei agns passâts ma ancje une storie contemporanie.
“O sin sigûrs che come Carnera ogni dì al è cualchidun che al partìs”, a àn scrit te buste dal disc.
OPERAZION LINGUISTICHE
In cheste balade, definide “noir”, e je stade fate ancje une operazion linguistiche. Il test de cjançon al è polifonic: par furlan, talian e, in cualchi passaç, cuant che a fevelin chei che a scometin, al è in inglês, tal slang dai imigrâts americans.
La cjançon e fotografe la serade cuant che Primo al piert il titul di campion cuintri Max Baer. Il combatiment che al rapresente la fin dal mît e de glorie di Carnera.
I suns insistents tant che pugns che a contin la biografie di Baer – Carnera e il suo pugno che batte come un maglio – a son intercalâts de musiche grâf e basse di cuant che al fevele Primo, sconfit, rivât insom de sô cariere di pugjil, e si sint ancje il toc di une vilote tradizionâl furlane che e ricuarde la partence viers un destin lontan – Cuant che jo o voi vie di culì, fin las pieras a vaiaran.
ROS… A’ND ROLL
Onorant i discs dal passât de grande tradizion rock and roll e par creâ un ogjet “vintage” cuntun contignût estetic significatîf, i autôrs a proponin la cjançon suntun vinîl colorât di ros. Tal lât B dal 33 zîrs e je ancje une gnove version, plui lente e blues, dal toc La stagjon de rosade, za presint intun vecjo album dai Leuq. Il disc, acompagnât de version in digjitâl, al è regjistrat sot de etichete Notecontinue.
Nol è di mancjâ aes prossimis presentazions de cjançon, dulà che i autôrs a ricrein un spetacul multisensoriâl cun tant di dissens, leturis, video inedits de vite privade di Carnera e si presentin in sene vistûts come tai agns Trente.
Par savê di plui su la band e sul poete, ma ancje par ciri i lôr prossims spetacui, visitait lis lôr pagjinis facebook: /mauriziomattiuzza?fref=ts e /Luna-e-un-Quarto-135571419817646. ❚
Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +