La crisi economiche e çoche fuart su lis aziendis produtivis dai diviers setôrs e sui nivei di ocupazion, e al rint simpri plui pesant il degrât de nestre mont. No si pues dâ il bon acet a decisions su dut chest, stant che a son stadis cjapadis cence o cuintri lis Rapresentancis istituzionâls e associativis dal Friûl.
Cussì, no podìn acetâ che i progjets – fats bogns bielzà cualchi àn indaûr – pal inmodernament des stradis ex statâls simpri plui ingolfadis dal grant trafic di vuê (vâl a dî di Sacîl a Udin, di Udin a Gurize, e di Udin a Tresesin) no sedin stâts finanziâts e metûts in vore ae svelte. Si dîs che no si àn i 280 milions di euros che a coventin. O rispuindìn che pal Friûl no son, ma par puartâ a bon fin la grande viabilitât triestine e la grande plateforme dal puart di Triest, il Guvier di Rome – tal zîr di un an – i bêçs ju à cjatâts… E si trate di ben 315 milions di euros!
Il stes discors lu fasìn cuintri lis decisions dal Guvier e de Regjon che a àn penalizât la Universitât dal Friûl, il Parc tecnologjic di Udin e la Fiere furlane de inovazion tecnologjiche des impresis.
Il cont al cres cul Coridôr european numar 5, che nol va indenant par vie che Triest e la Regjon a insistin suntun progjet di spese faraoniche: a varessin invezit di inmodernâ la ferade che bielzà e esist, cussì si rivarès in Slovenie no traviers il Cjars e Triest ma par Gurize e pe val dal Vipau, come che i Comitâts dai citadins, tancj Comuns e lis Provinciis di Gurize e di Udin a domandin di timp in ca.
Cussì no podìn nancje acetâ che al vegni «dismenteât» il Coridôr european «Adriatic Baltic», metût sù de Union europeane par unî i popui dal mâr Adriatic al mâr Baltic. Chest Coridôr al à di vê ancje lui une prioritât di atuazion, parcè che al garantirès un colegament miôr de Italie e dal Friûl cu la Europe di mieç e dal nord, e al valorizarès la nestre tiere passant su lis olmis de ferade Pontebane di Mestre a Pordenon, a Udin e a Tarvis.
Pal moment, l’ultin cantin lu dedichìn ae energjie eletriche a bon presit pal nestri sisteme produtîf, che e varès di rivâ de Austrie e de Slovenie. Purtrop, la indurance di Rome e di Triest a no volê intierâ lis conduturis de eletricitât e à blocât di fat di agns in ca cheste infrastruture impuartante pal Friûl, ancje se i Comitâts dai citadins, i Comuns e lis Provinciis furlanis le pensin te stesse maniere de Val Camoniche, in Lombardie, dulà che a àn decidût di fâ passâ sot tiere 160 km di eletrodots. Stesse indurance sbaliade de Regjon e di Rome si pant pe sigurece dal risi di inondazions dal Tiliment. Che si vûl otignî dome cu lis grandis «cassis di espansion» e no dantsi di fâ su dut il jet dal flum.
Curtis e che si tocjin inalore. Vuê il Friûl al è espropriât dal podê di decidi sul so presint e sul sô avignî. Par che il Friûl al puedi di gnûf autoguviernâsi, come une volte, i politics furlans di centri drete e di centri çampe che a son in maiorance tal Consei regjonâl a àn une sole cjosse di fâ. Aplicâ la leç sul decentrament regjonâl, tignî pe Regjon dome il podê legjislatîf gjenerâl e delegâ potestâts di atuazion, di funzions, di mieçs finanziaris e personâi ai Comuns e specialmentri ae Comunitât des Provinciis furlanis, che e rapresente la unitât istituzionâl dal Friûl e dal so popul.
ARNALT BARACÊT
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +


