I events dolorôs des ultimis setemanis in Abruç nus àn dât ancjemò un esempli di ce che e je «la braure furlane». Cualchi numar de Patrie indaûr o vevin intervistât il president de AFDS (Associazion Furlane Donadôrs di Sanc) Renzo Peressoni, che nus veve spiegât, dâts ae man, che il Friûl e je la prime regjon taliane in fat di donazions di sanc. Secont lui, chest fat al è dât de grande sensibilitât dal popul furlan daspò lis tantis soferencis patidis (taramot, vueris, e v. i.).
Po ben, al è un altri don che, ancje se inmò cuntune cierte dificoltât, i furlans a san «regalâ»: i orghins. O vin sintude la presidente regjonâl de Associazion Donadôrs di Orghins F-VJ Onlus, la dotore Gloria Aita.
LA NASSITE_ Nassude uficialmentri ai 15 di Avrîl dal 1976 a Udin, la associazion e intindeve sedi rinfuarcî la solidarietât e la culture dal don, che difondi il concet di prevenzion des malatiis.
Di in chê volte e je cressude simpri di plui, no cate che no si sinti a fevelâ dispès di donazion di orghins e che la stampe e i mass media no tratin chest argoment cu la juste atenzion.
Par chest motîf, un dai prins pas che a son stâts fats al è stât chel di informâ e di sensibilizâ i citadins, partint propite dai bancs di scuele, informant i zovins sui stîi di vite corets par restâ in salût, sui dams dal alcul e des droghis. Une prevenzion duncje a 360°, par tutelâsi in câs di une dibisugne, magari cussì no, di traplant.
Par chel che al rivuarde l’aspiet legjislatîf, in Italie la leç plui incisive e je la n. 91 dal Avrîl 1999: cun chê, si invidin lis associazions di volontariât a sensibilizâ la popolazion par difondi une corete informazion. Cun di plui, la regjon Friûl-Vignesie Julie e à emanade une norme che e proviôt la assunzion des spesis funeraris e di traspuart pai donadôrs, par slizerî i disasis ai familiârs.
PROGJETS_ Par cumò a son in at progjets ministeriâi e regjonâi che a dimostrin une volontât des istituzions di intensificâ lis ativitâts di formazion intes scuelis e intai sportei comunâi, l’inzornament dai miedis di base e chel des Fuarcis Armadis. Cun di plui, si ponte su la formazion di mediatôrs culturâi par sensibilizâ i gnûfs citadins. Ma lavôr chi in Italie a ‘nd è inmò tant di fâ, nus spieghe la dotore Aita, no si rive ancjemò a dâ une informazion corete, a superâ i lûcs comuns e a fâ un pocje di clarece su tancj aspiets che a rivuardin i traplants, e, soredut, sui procediments di declarazion di muart cerebrâl e su lis relativis proceduris sanitariis.
Di fat, ancje dopo la leç numar 91/99, e je mancjade la emanazion dai decrets atuatîfs che e à di fat rindude inutile la leç che e voleve un coinvolziment gjenerâl dai citadins sul teme de donazion.Inmò no esist la atuazion dal assintiment cidin, o ben che se un nol declare nuie in automatic al deventi donadôr ae sô muart. Duncje, i unics mûts al dì di vuê par donâ i orghins a son:
– une declarazion scrite;
– la donocard, un tesserin distribuît cence spesis de ADO-F-VJ che al à dentri i dâts anagrafics, il codiç fiscâl, il numar di un document di identitât e la manifestazion di volontât al don dai orghins;
– il consens dai familiârs plui strets.
LA DIFUSION_ Ma cemût si movie la associazion? Cu la sensibilizazion a ogni nivel, come che o vin za dite, massime viers i zovins che, daûr de opinion de dotore Aita, a rispuindin une vore ben a lis tematichis dal don. Ma nus la responsabile nus vise ancje che al è impuartant fâ rêt, condividi cun altris associazions lis ativitâts, come cun chê dai traplantâts e dai familiârs dai donadôrs, o ancje cu la AFDS. Buine ancje la colaborazion cu la Federfarma e cul Ordin dai Farmaciscj. E je essenziâl – al è clâr – ancje une sinergjie cul Centri Regjonâl Traplants.
Une colaborazion resinte si è strenzude cu la Universitât dal Friûl: di fat, la retore Cristiana Compagno e à dât bon acet ae propueste de ADO e de AFDS di vierzi la Universitât a incuintris di informazion, e ancje il Consei dai students al à condividude la linie de retore.
PRIMÂT_ Cualchi dât in particolâr sul Friûl: intal 2008 o vin otignût il primât nazionâl di donadôrs cul 32,9 par milion di popolazion. Dal inizi de ativitât di prelêf in regjon, i donadôrs a son stâts plui di 500 e tal 2005 al è stât passât il travuart dai 1.000 traplants.
I traplants di cûr fin vuê a son stâts plui di 400; tal 2008, chei di fiât a son stâts 30 e 40 chei di rognon. Tai prins trê mês dal 2009, a son stâts fats 21 traplants di rognon, ancje tra vivents, ridusint i timps di spiete di siet mês: i plui bas a nivel nazionâl.
Par concludi, la dotore Gloria Aita e sosten che chescj risultâts slusints a son dâts de gjenerositât dal popul furlan che no si sparagne tes dificoltâts, ma ancje de fiducie intes struturis sanitaris dulà che si cjate professionalitât e umanitât.
Venusia Dominici
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


