Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Ti vuei… donâ

............

I events dolorôs des ultimis setemanis in Abruç nus àn dât ancjemò un esempli di ce che e je «la braure furlane». Cualchi numar de Patrie indaûr o vevin intervistât il president de AFDS (Associazion Furlane Donadôrs di Sanc) Renzo Peressoni, che nus veve spiegât, dâts ae man, che il Friûl e je la prime regjon taliane in fat di donazions di sanc. Secont lui, chest fat al è dât de grande sensibilitât dal popul furlan daspò lis tantis soferencis patidis (taramot, vueris, e v. i.).
Po ben, al è un altri don che, ancje se inmò cuntune cierte dificoltât, i furlans a san «regalâ»: i orghins. O vin sintude la presidente regjonâl de Associazion Donadôrs di Orghins F-VJ Onlus, la dotore Gloria Aita.
LA NASSITE_ Nassude uficialmentri ai 15 di Avrîl dal 1976 a Udin, la associazion e intindeve sedi rinfuarcî la solidarietât e la culture dal don, che difondi il concet di prevenzion des malatiis.
Di in chê volte e je cressude simpri di plui, no cate che no si sinti a fevelâ dispès di donazion di orghins e che la stampe e i mass media no tratin chest argoment cu la juste atenzion.
Par chest motîf, un dai prins pas che a son stâts fats al è stât chel di informâ e di sensibilizâ i citadins, partint propite dai bancs di scuele, informant i zovins sui stîi di vite corets par restâ in salût, sui dams dal alcul e des droghis. Une prevenzion duncje a 360°, par tutelâsi in câs di une dibisugne, magari cussì no, di traplant.
Par chel che al rivuarde l’aspiet legjislatîf, in Italie la leç plui incisive e je la n. 91 dal Avrîl 1999: cun chê, si invidin lis associazions di volontariât a sensibilizâ la popolazion par difondi une corete informazion. Cun di plui, la regjon Friûl-Vignesie Julie e à emanade une norme che e proviôt la assunzion des spesis funeraris e di traspuart pai donadôrs, par slizerî i disasis ai familiârs.
PROGJETS_ Par cumò a son in at progjets ministeriâi e regjonâi che a dimostrin une volontât des istituzions di intensificâ lis ativitâts di formazion intes scuelis e intai sportei comunâi, l’inzornament dai miedis di base e chel des Fuarcis Armadis. Cun di plui, si ponte su la formazion di mediatôrs culturâi par sensibilizâ i gnûfs citadins. Ma lavôr chi in Italie a ‘nd è inmò tant di fâ, nus spieghe la dotore Aita, no si rive ancjemò a dâ une informazion corete, a superâ i lûcs comuns e a fâ un pocje di clarece su tancj aspiets che a rivuardin i traplants, e, soredut, sui procediments di declarazion di muart cerebrâl e su lis relativis proceduris sanitariis.
Di fat, ancje dopo la leç numar 91/99, e je mancjade la emanazion dai decrets atuatîfs che e à di fat rindude inutile la leç che e voleve un coinvolziment gjenerâl dai citadins sul teme de donazion.Inmò no esist la atuazion dal assintiment cidin, o ben che se un nol declare nuie in automatic al deventi donadôr ae sô muart. Duncje, i unics mûts al dì di vuê par donâ i orghins a son:
– une declarazion scrite;
– la donocard, un tesserin distribuît cence spesis de ADO-F-VJ che al à dentri i dâts anagrafics, il codiç fiscâl, il numar di un document di identitât e la manifestazion di volontât al don dai orghins;
– il consens dai familiârs plui strets.
LA DIFUSION_ Ma cemût si movie la associazion? Cu la sensibilizazion a ogni nivel, come che o vin za dite, massime viers i zovins che, daûr de opinion de dotore Aita, a rispuindin une vore ben a lis tematichis dal don. Ma nus la responsabile nus vise ancje che al è impuartant fâ rêt, condividi cun altris associazions lis ativitâts, come cun chê dai traplantâts e dai familiârs dai donadôrs, o ancje cu la AFDS. Buine ancje la colaborazion cu la Federfarma e cul Ordin dai Farmaciscj. E je essenziâl – al è clâr – ancje une sinergjie cul Centri Regjonâl Traplants.
Une colaborazion resinte si è strenzude cu la Universitât dal Friûl: di fat, la retore Cristiana Compagno e à dât bon acet ae propueste de ADO e de AFDS di vierzi la Universitât a incuintris di informazion, e ancje il Consei dai students al à condividude la linie de retore.
PRIMÂT_ Cualchi dât in particolâr sul Friûl: intal 2008 o vin otignût il primât nazionâl di donadôrs cul 32,9 par milion di popolazion. Dal inizi de ativitât di prelêf in regjon, i donadôrs a son stâts plui di 500 e tal 2005 al è stât passât il travuart dai 1.000 traplants.
I traplants di cûr fin vuê a son stâts plui di 400; tal 2008, chei di fiât a son stâts 30 e 40 chei di rognon. Tai prins trê mês dal 2009, a son stâts fats 21 traplants di rognon, ancje tra vivents, ridusint i timps di spiete di siet mês: i plui bas a nivel nazionâl.
Par concludi, la dotore Gloria Aita e sosten che chescj risultâts slusints a son dâts de gjenerositât dal popul furlan che no si sparagne tes dificoltâts, ma ancje de fiducie intes struturis sanitaris dulà che si cjate professionalitât e umanitât.
Venusia Dominici

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +